Konserttiarvio: Taattua laatua ja villiä menoa

Eurajoki Bel Canton avajaiskonsertin jälkimmäisessä osassa Pappilankosken myllyllä Naskalien tuplakvartettia säesti virtuoottinen Arola Quartet. Solistina laulaa kuoronjohtaja Tommi Saalas. Kuva: Emma Puosi



Ensi kertaa Eurajoki Bel Canton historiassa festivaali aloitti kaksoiskonsertilla. Tiistai-illalla Tommi Saalas johti mieskuoro Naskalien kahdella laulajalla vahvistettua tuplakvartettia. Klassisen laulun herkimmistä helmistä siirryttiin jazz-kokoonpano Arola Quartetin säestämiin ronskeihin pop-musiikin uudelleensanoituksiin.

Kauneimpien serenadien kattauksessa kuultiin Sibeliusta, Madetojaa ja itseoikeutetusti Härtelin Sua tervehdin. Nautiskelevasti viipyilevässä tulkinnassa kuulija sai upota samettiseen sointiin kuin pehmeään nojatuoliin.

Vaikka Eurajoki-salissa esitetty ohjelma oli pääasiallisesti klassista mieskuororepertuaaaria joukossa oli kevyempääkin kuten Ranskalaiset korot, Saat miehen kyyneliin ja Pepe Willbergin Aamu. Kunnianhimoisissa sovituksissa upeinta oli se, miten laulajat kuuntelivat toisiaan. Balanssi äänten välillä oli hienon hieno.

Osa yleisöstä jatkoi mieslaulajien mukana Pappilankosken myllylle. Paikalle kerääntyi myös uusia kuulijoita, sillä tuplakonserttiin saattoi ostaa erillisiä lippuja. Arola Quartet soitti Bobby Timmonsin Moanin’ ja Sonnymoon for two. Niiden soidessa unohtui kaikki muu. Ilkka Arolan trumpetissa oli väkevä draivi.

Mieslaulajien marssiessa sisään tunnelma muuttui vinhasti. Pukumiehet vapautuivat kravateista ja pikkutakeista. Kuoronjohtaja Saalas otti mikrofonin ja ryhtyi solistiksi Sakutangat-lauluun Satumaan sävelellä. Mikko Alatalon säveltämän Poppalooran melodia, joka on jo uusiokäytetty Puuhamaan mainoksessa, sai uudet roisit sanat. Egotripin Matkustaja oli niinikään sanoitettu uudelleen.

Kun esitys lepää lyriikan varassa, on artikulaatio kaikki kaikessa, ja tempoa ei voi kiihdyttää liikaa. Tästä Naskalit olivat tietoisia, eivätkä nopeimmatkaan laulut kaatuneet nenälleen. Tästä hyvänä esimerkkinä Meksikon pikajunan melodiaan stand up -koomikko Ismo Leikolan tekemä Pendolino. Tekstiin sisäänrakennetut vitsit naurattivat yleisöä, ja juna vei juuri sopivalla nopeudella.

Yksi kappale, nimittäin Feel your body in Elevator, yhdisti illan kaksi konserttia. Semmareiden levyttämä rytmikäs Kaksi kättä hississä esitettiin taputuksineen ja poljentoineen Eurajoki-salissa ja Pappilankosken myllyllä, toki myös kaksilla eri sanoilla.
Turussa mainetta niittänyt Naskalit on vienyt mieskuorolaulua Taiteiden yöhön ja baareihin. Yhdessä Arola Quartetin kanssa setti kantaa nimeä Naskalit goes Nice and Dirty. Täysillä vetivät ja kaikkensa antoivat Eurajoellakin nämä häpeämättömät nuoret miehet.

Katja Valmunen

Eurajoki Bel Canto

  • Miehen rakkauden kaksi puolta, kauneimmat serenadit ja Pahojen poikien lauluja
  • Turun NMKY:n mieskuoro Naskalien tuplakvartetti Namikatse & Arola Quartet
  • Eurajoki-sali ja Pappilankosken mylly 11.6.