Korona pysynyt kurissa laivoilla –  Wasalinen toimitusjohtaja: "Heti potkut, jos ei käytä maskia matkustajatiloissa"

Varustamot ovat vältelleet onnistuneesti koronaa. Pahimpia pullonkauloja ovat laivojen lähdöt ja satamaan saapumiset. "Pitäisi olla mellakkapoliisi, jotta ihmiset saataisiin odottamaan rauhassa vuoroaan", kuvaa Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Suomalaiset varustamot ovat onnistuneet pitämään koronan kurissa yllättävän hyvin.

– Puuta pitää koputtaa, mutta toistaiseksi tartuntoja on puhdas nolla. Ei yhtään koronaa henkilöstöllä, matkustajilla tai rahtipuolella. Se on vaatinut jatkuvaa varpailla oloa sekä siivouksen ja hygienian painottamista. Paljon pieniä toimenpiteitä, systemaattisesti, kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Esimerkkinä tiukasta linjasta hän mainitsee henkilökunnan maskipakon.

– Jos näen jonkun matkustajatiloissa ilman maskia, se on potkut heti.

Ståhlberg paljastaa, että varustamo tiedottaa maanantaina uudesta tavasta taklata koronaa.

Wasaline on koronasta huolimatta ajanut joka päivä Vaasan ja Uumajan väliä.

– Rahtia on riittänyt hyvin. Sen ansiosta olemme selvinneet aika pienellä tappiolla. Matkustajia on ollut hyvin vähän, joten turvavälejä on helppo pitää.

Niin myös tulevaisuudessa, kun laivat taas alkavat täyttyä matkustajista.

– Laivalla on helpompi pitää etäisyyttä toisiin ihmisiin kuin junassa, bussissa ja varsinkin lentokoneessa. Voi ottaa hytin ja valita missä istuu.

Wasaline lisää lähtöjä, kun Raumalla rakennettava Aurora Botnia valmistuu. Uuden laivan odotetaan aloittavan liikennöinnin ensi toukokuussa.

– Matkailu on elämys. Matkalla halutaan tavata ihmisiä, syödä hyvin, kuunnella hyvää musiikkia. Tämän kaupallisen näkökulman rinnalla mietitään turvallisuutta. Jatkuvaa kompromissien tekemistä tämä on, kuvaa Ståhlberg.

Koronan takia on tehty muutoksia myös Rauman telakalla rakennettavaan uuteen laivaan.

– Olemme yhdessä RMC:n kanssa esimerkiksi vaihtaneet materiaaleja helppohoitoisempiin. On myös katsottu ruokailukäytäntöjä ja nostettu hygieniatasoa.

Pahimmat pullonkaulat ovat hyvin tiedossa. Ruuhkia kertyy laivaan tultaessa ja sieltä lähdettäessä.

– Ne ovat suurimmat vaaran paikat. Odotustilat laivalla, terminaalin putket ja aulat ovat ahtaita. Tosiasia on, että pitäisi olla mellakkapoliisi, jotta ihmiset saataisiin odottamaan rauhassa vuoroaan.

Ståhlberg on koko ikänsä ollut töissä matkustajalaivoilla. Hän tietää, etteivät mitkään kuulutukset matkustajia pidättele.

– Mikä on se psykologia, että kaikkien pitäisi päästä terminaaliin minuutissa, huokaa toimitusjohtaja, jolla on merikapteenin paperit.

Hetken mietittyään hän myöntää toimineensa itse samalla tavalla matkustajana.

– Koronan aikana tilanne on parantunut. Ihmiset ovat oppineet ajattelemaan uudella tavalla. Pelkään, että se unohtuu, kun saadaan rokote ja palataan normaaliin.

Siljalla ja Vikingillä vain muutama tartunta

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg kertoo, ettei Merenkurkussa operoivalla varustamolla ole toistaiseksi ollut yhtään koronatartuntaa.

– Koko alan tilanne on hyvä. Vain muutama tapaus suurimmilla laivoilla, hän sanoi.

Se pitää paikkansa.

– Meidän tietoon on tähän mennessä tullut koko koronapandemian aikana neljältä risteilyltä tietoa koronapositiivisesta matkustajasta: yksi kesä-heinäkuun vaihteessa, kaksi syyskuussa ja yksi marraskuussa. Terveysviranomaisen mukaan näistä ei ole aiheutunut tartuntaketjuja. Tiedossamme ei ole, että kukaan olisi laivamatkan aikana sairastunut koronavirukseen, kertoo Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd.

Lisäksi kahdella varustamon rahtilaivalla on todettu korona työntekijällä.

– Ruotsin risteilylaivalla Viking Cinderellalla, jossa ei ole suomalaisia matkustajia, kaksi henkilökunnan jäsentä sai tartunnan ulkopuoliselta viihteen parissa työskentelevältä henkilöltä alkusyksyllä. Toinen oli jo kotona, toisen saimme eristettyä ja lähetettyä kotiin. Eivät levittäneet tautia. Suomesta liikennöivillä aluksilla oli yksi tapaus kesäkuussa. Henkilö soitti meille viikko jälkikäteen ja kertoi saaneensa tartunnan, kertoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut