Kuljettajien ammattipätevyyslaki herättää ihmettelyä

Syyskuun kymmenes päivä tulee voimaan laki, jonka mukaan kaikilta kuorma-autokuljetuksia ammatikseen tekeviltä henkilöiltä vaaditaan ammatillinen pätevöitymiskoulutus. Koulutuksen tavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetusten turvallisuutta.

Rauman kaupungille ajoja tekevä kokenut kuorma-autonkuljettaja Kalevi Halminen pelkää ammattipätevyyden vaatimisen ongelmallisimmaksi kysymykseksi nousevan väliaikaisen kuljettajan palkkaamisen. Hän tuntee monia, joilla on kuorma-autokortti, mutta ei pätevyyttä.

– Ei kukaan ala muutaman työpäivän vuoksi koulutuksia maksamaan. Mistä ne väliaikaiset kuskit sitten saadaan?

Halminen kertoo hänen kysyneen asiaa myös koulutustilaisuudessa. Vastaus oli hänen mukaansa yllättävä.

– Kuulemma Virosta ja Venäjältä tulee, sillä heiltä ei ammattipätevyyttä vaadita.

Lain piiriin kuuluu kuljetusyritysten lisäksi myös tuhansia muitakin yrityksiä kukkakaupoista teollisuusyrityksiin. Koulutusvelvoite on voimassa, vaikka yritys ajaisi omia myytäviä tuotteitaan asiakkaille kuorma-autolla vain satunnaisesti tai hakevat tukusta tavaraa. Arvioiden mukaan muissa yrityksissä on vielä tuhansia kuljettajia, joilta ammattipätevyys puuttuu.

Halmisen ja Nummisen mukaan nämä säädökset ovat voineet aiheuttaa monissa yrityksissä yllätyksiä.

Moni onkin joutunut selvittämään, onko velvollinen koulutukseen. Laki on tällä hetkellä varsin monisäikeinen ja aiheuttaa varmasti tulkintatilanteita.

– Esimerkiksi putkimiehenä voit kuljettaa työkalusi omalle työmaallesi kuorma-autolla. Toisen työmaalle et niitä kuitenkaan saa viedä ilman pätevyyttä, Halminen kertoo.

– Toinen huvittava tilanne on se, että multakuorman voi hakea omalle pihalleen, jos sen maksaa siellä hakukohteessa. Silloin kuljettaa omaa tavaraa. Kun sen ottaakin laskulla, niin siihen kuljetukseen vaadittaisiin pätevyys.

Lue lisää perjantain Länsi-Suomesta