Kun Petäjäksestä tuli taas saari

Turun, Raision, Naantalin ja Rauman yhteisessä tulvariskien hallintasuunnitelmassa on arvioitu vahinkoriskiä erilaisilla meriveden tulvakorkeuksilla.

Vakavin skenaario, johon riskienhallinnassa kiinnitetään huomiota, koskee laskennallisesti kerran tuhannessa vuodessa tapahtuvaa tulvaa. Tulvariskin arvioinnista ja hallinnasta voit lukea maanantain Länsi-Suomesta.

Merenpinnan mitattu ennätystaso on Raumalla 123 senttimetriä nollatason yläpuolella.

Kerran tuhannessa vuodessa tapahtuvassa tulvassa merenpinta nousee noin 190 senttimetrin korkeudelle.

Miltä Raumalla näyttäisi?

Uusia saaria 

Petäjäs on käytännössä taas saari.  

Raumalla on voimakas matalapaine ja länsituuli on painanut vettä mantereelle. Merenpinta on noussut uuteen tilastohistorian ennätykseen, yli 190 senttimetriin nollatason yläpuolelle.

Vesi yhdistää nyt Kompin- ja Otanlahden pohjukat toisiinsa, ja Petäjäksen kaikki kolme tieyhteyttä ovat poikki.

Kompissa vettä on niin paljon, että asukkaita on ollut pakko evakuoida. 

Moni raumalainen on ainakin autoliikenteen kannalta motissa. Siksi hätäajokaan ei onnistu tavalliseen tapaan.

Paikoin on vaikeuksia myös sähköverkon ja viemärien kanssa. Niinpä moni on joutunut tai halunnut siirtyä kodistaan kuivempiin olosuhteisiin.

Esimerkiksi Tuomoniemen kärki on joutunut kokonaan veden saartamaksi, eikä liikennöinti onnistu kokonaan Tuomoniementielläkään.

Fåfängaan näyttää syntyneen pieni saaristo.

Suvitiellä ajamisesta ei kannata haaveilla. Otanlahti on juuri ylittämässä tietä ja alkaa seuraavaksi hyväillä urheilukenttää. Poroholmaan pääsee vain veneellä tai kahlaamalla.

Kappelinsalmi on kasvanut yhtenäiseksi merenlahdeksi ja noussut ympäröiville teille.

Kuuskari on puolestaan lähes kadonnut, sillä kuivaa maata on vain pieni pläntti rakennusten ympärillä.

Satama sekaisin

Meri on levinnyt satamakentille saakka, eivätkä sataman toiminta ja satamassa liikennöinti ei ole enää turvallisia. 

Useita sataman teitä on kokonaan poikki. Monet rakennukset ja varastohallien tavarat ovat kärsineet vahinkoja. Meri on noussut maalle myös kemikaalisatamassa sekä pohjoisen että etelän puolella. 

Öljyä, bensiiniä ja muita ympäristölle vaarallisia aineita on vaarassa päästä veden mukana paikkoihin, joihin ne eivät kuulu. 

Junaradalla on runsaasti vettä niin asemapihalla kuin satamassakin.

Kanali nousee kaduille

Kanalinvarren puistoissa kahlataan, ja vesi on päässyt jopa muutamien korttelien sisälle.

Kanavakatu on itäpäästään aivan nimensä näköinen.

Kanali on tulvinut yli reunojensa myös Nortamonkadun varressa, ja katu on poikki.

Ojayhteyksien vuoksi tulva vaikuttaa Papinhaassa saakka. Luoteisväylän, Sorkantien ja Metsotien väli näyttää järveltä.

Lähde:  Tulvakeskuksen tulvakarttapalvelu

Tulvariskikartoituksessa laadittuihin karttoihin voit tutustua täällä.

(Jutun alkuperäisessä versiossa oli paikallislapsus: Petäjästä väitettiin Pidesluodoksi. Pahoittelut sekaannuksesta)