Kuntotarkastus autolle niin kuin talolle – huoltokirjan leimojen määrän sijasta huomio huollon sisältöön

Ensin on huollon sisältö ja hinnan pitäisi tulla vasta toisena. Auton huoltokustannuksista kannattaa kiinnostua jo autokaupoilla, kehottaa kenttäpäällikkö Matti Laaksonen Autoliitosta.

Auto on yksi kotitalouksien suurimmista sijoituksista, useimmiten suurin asunnon jälkeen. Ja vaikka auto ehkä vie enemmän kuin mitä se tuo, kannattaa auton arvon pysymisestä pitää huolta, sanoo kenttäpäällikkö Matti Laaksonen Autoliitosta.

– Autonvalmistajan määrittelemät auton eri osien huoltotoimet ovat tärkeitä auton ylläpidon takia.

Laaksonen on itse työskennellyt autoalalla koko ikänsä ja myös huoltopuolella tiskin takana. Hän vinkkaakin, että työnjohtaja on tärkeässä asemassa autokorjaamoa valittaessa.

– Henkilökohtainen mielipiteeni on, että asiakkaalle ei myydä sellaista, mikä ei ole oleellista huollon kannalta. Hyvä työnjohtaja selvittää tarvittavat huoltotoimenpiteet juurta jaksaen vaikka paperille piirtäen. Hän myös antaa järkevän arvion siitä, mitä kannattaa tehdä nyt ja mitä seuraavalla kerralla.

Hinta tulee kakkosena

Huollot, oli sitten kyse määräaikaishuollosta, vuosihuollosta tai kausihuollosta, kannattaa kilpailuttaa. Pääpainon tulisi Laaksosen mukaan olla huollon sisällössä ja vasta sitten hinnassa.

– Ihmiset viilaavat itseään välillä linssiin ja valitsevat halvan tarjouksen.– Tarjoushuollossa ei välttämättä tehdä auton huolto-ohjelman vaatimia toimenpiteitä ja sitten kuvitellaan, että autolla voi ajaa saman matka kuin perusteellisemmalla huollolla. Ei näin.

Laaksonen kannustaa perehtymään auton huoltokustannuksiin jo siinä vaiheessa, kun autoa ollaan hankkimassa.

– Mielestäni myös uuden auton ostajan olisi hyvä tietää tulevista huolloista ja niiden hintatasoista.

Leimojen määrä ei ratkaise

Auton huoltojen ja mahdollisten korjausten yhteydessä saatavat huoltoselosteet on hyvä pitää tallessa. Ne vaikuttavat auton jälleenmyyntiarvoon, Matti Laaksonen huomauttaa.

Jos huoltokirja on sähköinen, tehdyt toimenpiteet löytyvät sieltä.

– Käytettyä autoa ostettaessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota huoltokirjan sisältöön eikä tuijottaa vain leimojen määrää.

– Huoltokirjasta saattaa käydä esimerkiksi ilmi, että 60 000 kilometriin asti on tehty määräaikaishuollot oikein, mutta sen jälkeen onkin tehty vain öljynvaihtoja ja vuosihuoltoja. Tällöin saattaa olla jäänyt olennaisia asioita huoltamatta tai tarkastamatta.

Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euroa maksavalla autolla, jolla on ikää yli kymmenen vuotta. Mittarilukema on todennäköisesti lähempänä 200 000 kilometriä.

– Saattaa olla hirveä ero siinä, onko huollot tehty juuri niin kuin pitää vai käyty välillä lähinnä öljynvaihdossa.

Laaksonen suositteleekin auton kuntotarkastuksen teettämistä, oli sitten myymässä tai ostamassa käytettyä autoa.

Tarkastuksen saa keskimäärin sadalla eurolla.

– Taloihin tehdään nykyään yleisesti kuntotarkastuksia, miksei sitten autoihinkin.

Huolto-ohjelmissa on eroja

Määräaikaishuolto tarkoittaa valmistajan määrittelemien ajokilometrien pohjalta tehtäviä huoltotoimenpiteitä. Määräaikaishuollot tehdään tyypillisesti esimerkiksi 20 000 tai 30 000 kilometrin välein. Osassa uudehkoista autoista on mukautuva huoltoväli, joka määräytyy käytön perusteella ja ajoneuvo ilmoittaa, milloin ja millainen huolto on ajankohtainen.

Vuosihuolto on edessä silloin, jos määräaikaishuollon edellyttämät kilometrit eivät täyty ennen kuin valmistajan määrittelemä aikaraja huoltojen välillä tulee vastaan. Auton merkistä riippuen aikaraja on yleensä 1–2 vuotta.

Varsinaisia kausihuoltoja, jolloin esimerkiksi vaihdetaan talvikaudeksi moottoriin erilaiset öljyt, ei autoille enää tarvitse tehdä. Ajoneuvon kausittaisina tarkastuksina ja toimenpiteinä olisi syytä kuitenkin edelleen varmistaa, että jäähdytysnesteen pakkaskesto on riittävä, käyttää riittävän pakkaskeston pesunesteitä ja huolehtia auton akun riittävästä varauksesta ja kunnosta.

Lähde: Kenttäpäällikkö Matti Laaksonen, Autoliitto

Älylaturin käyttö saattaa tuplata akun iän

Akun ylläpitoon hyvä apuväline on kenttäpäällikkö Matti Laaksosen mukaan elektronisesti ohjattu laturi, ns. älylaturi.

Mikäli ajoneuvon käynnistysakkua ladataan parikin kertaa vuodessa, varmistetaan sillä auton käynnistyminen ja saatetaan jopa tuplata akun elinikä.

– Akku kestää keskimäärin neljä vuotta. Jos sitä lataa aika ajoin, saattaa akku kestää jopa kahdeksan tai kymmenen vuotta.

Lataus kannattaa, vaikka autolla ajettaisiin pitkiä siirtymiä.

– Osassa autoista akku ei lataudu täydellä kapasiteetilla matka-ajossa moottorin kuormituksen, päästöjen sekä polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi, Laaksonen toteaa.

Älylaturien hinnat lähtevät muutamasta kympistä ylöspäin. Laaksosen mukaan laadukkaan laturin saa 50–100 eurolla.

Ratkaiseva asia on laturin teho.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut