Kutsukyyti pikkubussilla voisi jatkossa korvata isoja busseja

Viikonloput ja illat olisivat mahdollisia ajankohtia uudenlaiselle paikallisliikenteelle.

Rauman paikallisbussiliikennettä voisi tulevaisuudessa korvata kaikille avoimilla kutsupohjaisilla pikkubussikyydeillä. Kuva: Juha Sinisalo

Rauma tutkii mahdollisuuksia korvata perinteistä paikallisliikennettä uudenlaisella kutsuliikenteellä, joka hyödyntää uutta teknologiaa. Asia tulee ajankohtaiseksi ensi vuonna, sillä nykyinen paikallisliikenteen sopimus on voimassa vuoden 2022 loppuun saakka.

Liikennesuunnittelija Julius Tavasti Rauman kaupungilta pitää mahdollisena, että kutsukyytipalvelu voisi korvata tulevaisuudessa sote-kuljetuksia, palveluliikennettä sekä myös kaikille avoimia paikallisbussikyytejä.

– Ainakin ilta- ja viikonloppuliikenteessä voisi olla mahdollisuuksia ja ehkä joillakin alueilla, joissa joukkoliikennepalvelu on puutteellista, Tavasti miettii.

Esimerkkinä hän mainitsee Rauman pohjoisosat eli Pohjoiskehän, Kaaron ja Kappelinluhdan suunnat, joissa on heikko joukkoliikennetarjonta.

Kokeilu ehkä tulossa

Kutsuliikenne voisi toimia noin 15 henkilön pikkubussien voimin, mutta asia on vielä valmistelun alla. Myös perinteistä suurta bussikalustoa nähtäneen jatkossakin.

– Eivät ne varmastikaan kokonaan jää pois, totta kai tarvitaan esimerkiksi koululaisia kuljettamaan isoja busseja kiinteillä reiteillä, Tavasti sanoo.

Kutsubussin kyytiin pääsisi tilaamalla se joko mobiilisovelluksella tai soittamalla. Ajojen järjestelyssä hyödynnettäisiin automaattista reititysjärjestelmää.

Tavoitteena on, että kutsukyytipalvelua päästäisiin Raumalla pilotoimaan lähiaikoina. Noin vuoden kuluttua koittaa ajankohta, jolloin liikennöintiä aletaan kilpailuttaa uudelleen.

– Siihen mennessä pitää olla linjaukset selvillä. Tarkoitus on selvittää ja pilotoida uutta järjestelmää, jos vain löydetään keinot, Tavasti toteaa.

Uusia matkustajia

Rauma on jo tilannut esiselvityksen kutsuliikenteestä kartoittaakseen uusia liikennöintimahdollisuuksia. Kutsuliikenteen simulointiprojekti tehtiin yhdessä Kyyti Group Oy:n kanssa.

Simuloinnin tulokset osoittivat, että Rauman sote-kuljetuksissa voitaisiin saada kustannussäästöjä, jos liikenne avattaisiin kaikille avoimeksi.

Jos palvelua lisätään ilta-ajoille ja viikonlopuille, bruttokustannukset nousisivat nykyisiin palveluliikenteen ja sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilökuljetuksiin verrattuna.

Samaan aikaan ilta- ja viikonloppuliikenteestä voitaisiin kuitenkin saada kustannussäästöjä vähentämällä reittijoukkoliikenteen tarjontaa.

Joukkoliikenteen osuus liikenteestä on Tavastin mukaan Raumalla melko pieni. Vuonna 2019 paikallisliikenteessä matkustettiin noin 180 000 matkaa.

– Rauman yhdyskuntarakenne on sellainen, että etäisyydet ovat aika pieniä ja matkat lyhyitä. Uudenlainen palvelu voisi tuoda uusia matkustajia.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut