KUVAGALLERIA: F-35 on Porin lentonäytöksessä paraatipaikalla, mutta ei ilmassa

Lentonäytöksen avauspäivänä eivät tosin lentäneet kaikki muutkaan, koska pilvet roikkuivat liian matalalla.

Paraatipaikalla, nokat kohti lennonjohtotornia, seisoo kaksi F-35A-hävittäjää. Suomen ilmavoimien seuraavat hävittäjät suorastaan tervehtivät Porin lentokentällä Ilmailuliiton päälentonäytöksen vieraita. Vaikka kyse on häivehävittäjistä, tällä kertaa niitä ei ole tarkoitus piilottaa.

Koneiden viereen on pystytetty näyttelyalueen suurin teltta, joka on koneen valmistajan Lockheed Martinin. Sen uumenissa yhdysvaltalaisen lentokonejätin edustajat kertovat auliisti hävittäjän ominaisuuksista.

Lockheed Martin järjesti viikonvaihteessa kaksi lehdistötilaisuuttakin, toisen torstaina Helsingissä ja toisen lauantaina Porissa.

Kerrottavaa riittää, eivätkä kaikki asiat ole edes vielä julkisia. F-35-hankintaan liittyvässä teollisessa yhteistyössä on mukana yli 30 yritystä, yliopistoa ja vastaavaa toimijaa. Osa niistä – kuten Patria, Finnair, Nixu ja VTT – ovat jo kertoneet rooleistaan, mutta koko listaa Lockheed Martin ei vielä toimita.

Ilmavoimat valitsi F-35:n joulukuussa seuraavaksi monitoimihävittäjäkseen eli F-18 Hornetien korvaajaksi. Suomeen hankitaan 64 uutta hävittäjää, ja niistä ensimmäiset saapuvat Rovaniemelle vuonna 2026.

Koulutusta annetaan kahdeksalla koneella

Ensimmäiset Suomelle toimitettavat koneeet valmistuvat vuonna 2025. Torstain lehdistötilaisuudessa Lockheed Martinin Suomen ja Ruotsin maajohtaja Scott Davis kertoi, että ensimmäisten suomalaislentäjien koulutus tapahtuu Yhdysvalloissa kahdeksalla koneyksilöllä ja että lentäjille annettava tyyppikoulutus kestää kuusi kuukautta.

F-35 nähtiin myös viime vuonna Ilmailuliiton päälentonäytöksessä, mutta Porin-vierailu on F-35:n ensiesiintyminen Suomessa sen jälkeen, kun hävittäjävalinta tehtiin.

Porissa nähtävillä olevat koneet kuuluvat Yhdysvaltojen Euroopan ilmavoimiin, ja ne palvelevat Britanniassa Lakenheathin tukikohdassa.

Koneet saapuivat Poriin torstaina, eikä se todellakaan jäänyt huomaamatta. Sosiaalisessa mediassa on jaettu runsaasti videomateriaalia F-35:sten saapumisista ja harjoituslennoista.

Lauantaina ne eivät kuitenkaan enää jyrisseet Porin taivaalla. F-35 on mukana vain maanäyttelyssä, eikä se kuulu kaksipäiväisen lentonäytöksen ohjelmaan.

Kiinnostusta ja kuhinaa koneen ympärillä se ei kuitenkaan vähentänyt.

Pilvet pitivät Hawkit maassa

Vähällä tosin oli, että lauantaina taivaalla ei olisi nähty juuri ketään muutakaan. Sää Porissa oli iltapäivällä sateinen ja pilvinen, mikä typisti lentonäytöksen ensimmäistä päivää huomattavasti, ja esimerkiksi ilmavoimien virallinen taitolento-osasto Midnight Hawks pysyi maassa.

Sade sinänsä ei olisi lentämistä estänyt, mutta pilvet olivat niin alhaalla, ettei yleisö olisi nähnyt mitään.

Maavoimien NH90-kuljetushelikopteri veti ohjelmansa läpi, mutta katosi välillä näkyvistä.

Ensimmäisenä hävittäjänä taivaalle nousi RAF:n Eurofighter Typhoon, joka pystyi tarjoamaan yleisölle vain nousun, ohilennon ja laskeutumisen. Kone pysytteli pitkään pilvien yläpuolella, ja laskeutumisen jälkeen siihen ilmoitettiin tulleen tekninen vika.

Lopulta lentonäytöksen äänekkäimmät vieraat eli ilmavoimien Hornet ja ruotsalainen Saab Gripen pääsivät taivaalle, mutta nekin joutuivat tyytymään matalalento-ohjelmaan.

Sää Porissa parani iltaa kohti, ja aivan viime hetkillä aurinkokin alkoi tulla esiin. Näytöksen pääesiintyjä eli sveitsiläinen Patrouille Suisse -taitolentoryhmä nousi ilmaan, kun pilvikorkeudeksi arvioitiin 1 100 jalkaa eli 335 metriä.

Minimilentokorkeus sveitsiläisten ohjelmaan oli tuhat jalkaa.

Kuuden F-5E-hävittäjän millimetrintarkka show oli kieltämättä näyttävää katsottavaa. Ja ironisesti aurinko alkoi paistaa kunnolla, kun sveitsiläishävittäjät laskeutuivat ja lentonäytöksen avauspäivä oli ohi.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut