Laaja selvitysraportti kasitiestä julki: Eurajoen ja Laitilan liittymät ykkösprioriteetteina

Varsinais-Suomen liiton maakuntajohtaja Kari Häkämies sekä Laitilan kaupunginjohtaja, Rauman kaupunginjohtajakisassa finaaliin selvinnyt Johanna Luukkonen kuvattuna hetki ennen tiedotustilaisuuden alkua Laitilan Wirwoitusjuomatehtaalla perjantaiaamuna. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Laitilan kaksi eritasoliittymää ja valtatien parantaminen Eurajoen kohdalla ovat kasitien kehittämistyön prioriteettilistassa ykkössijalla, linjaa tuore selvitys. 

Rauman, Satakunnan ja Turun Kauppakamarien sekä Satakuntaliiton ja Varsinais-Suomen liiton ynnä ely-keskuksen yhdessä teetättämä kehittämisselvitys julkaistiin yhdeksältä perjantaiaamuna yhtä aikaa Eurajoella ja Laitilassa järjestetyissä tiedotustilaisuuksissa. Länsi-Suomi seuraa kumpaakin tilaisuutta.

Selvitys koskee valtatie 8:aa välillä Turku–Pori. Selvityksessä esitetään kyseiselle tievälille lukuisia parannuksia, yhteensä jopa yli 300 miljoonan euron edestä.

Toimenpiteet on jaettu aikatauluttain kolmeen ryhmään. Laitilan kahden eritasoliittymän rakentaminen sekä tien parantaminen Eurajoen kohdalla on kirjattu ensimmäiseen ryhmään. Näitä toimenpiteitä esitetään vuosille 2021–2023.

Seuraava ryhmä on ajoitettu vuosille 2023–2027. Tästä nipusta löytyvät muun muassa valtateiden 8 ja 12 eritasoliittymän parantaminen Raumalla sekä Unaja–Rauma-välin nelikaistaistaminen (2+2).

Viimeisessä ryhmässä, jonka toimenpiteet olisi määrä toteuttaa vuosina 2027–2031, on esitetty Satakuntaan muun muassa Rauma–Eurajoki-välin nelikaistaistamista, Olkiluodon eritasoliittymää sekä uutta yhteyttä Olkiluotoon Luostarinkylän eritasoliittymästä. Varsinais-Suomen puolelle taas ehdotetaan muun muassa ohituskaistaparia välille Laitila–Untamala ja eritasoliittymää Ihodeen.

Eurajoen tilaisuudessa puhuvat muun muassa Satakuntaliiton maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä (oikealla) sekä Eurajoen kunnanjohtaja Vesa Lakaniemi. Kuva: Iiro Lehtonen

Selvitystä ennakoitiin Länsi-Suomen jutussa jo elokuun lopulla. Tuolloin Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa perusteli kasitien kehittämistarvetta muun muassa näin:

– Seutukunnat ovat riippuvaisia toisistaan, ja se vain korostuu jatkossa. Vaivaton ja turvallinen liikkuminen Turun ja Porin välillä on aivan keskeinen tekijä länsirannikon elinvoiman kannalta.

Eurajoella suunnitelmia esittelee Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa. Kuva: Iiro Lehtonen

Raportin on toimittanut konsulttiyhtiö Ramboll, ja sitä ovat olleet rahoittamassa niin valtio, alueen kunnat kuin satamat ja kauppakamaritkin.

Länsi-Suomi seuraa tiedotustilaisuuksia sekä Eurajoella että Laitilassa ja kertoo aiheesta lisää myöhemmin.

Lisää aiheesta

Vain tilaajille "Nyt uskon, että tästä viimein tulee jotakin" - sahayrittäjä Juha Kuusisto pitää maakuntien kasitie-yhteistyötä positiivisena

Ely-keskuksen Vehviläinen: "Toive, että Eurajoen ja Laitilan risteystyöt saadaan alkuun tällä hallituskaudella"

Vain tilaajille Kohti nelikaistaista kasitietä – tuore selvitys valmistuu ensi kuun aikana

Vain tilaajille Kasitien nelikaistaistus vie kohti uuden ajan liikennöintiä – mopoautoderby toi hankkeelle näkyvyyttä

Vain tilaajille Ammattiautoilija kutsuu kasitietä poluksi – "Aamusta iltaan tukossa niin, ettei ruuhka-aikaa juuri erota"

Kauppakamarit vaativat liikenteelle uutta rahoitusmallia – esimerkiksi kasitien nelikaistaistamisessa

Vain tilaajille Eurajoki saamassa pohjoisenkin keskustaliittymän kasitielle – "Olemme äärettömän tyytyväisiä, että meitä on kuunneltu"