Lähijuna tyrmää Traficomin laskelmat: "Joukkoliikenne normaalilla subventiotasolla mahdollista ja mielekästä"

"Alueellinen bussi- ja junaliikenne ei toimi missään ilman julkista tukea, mutta palvelua voidaan tuottaa junalla bussiliikennettä halvemmalla siellä, missä on jo raiteet."

| Päivitetty

Traficom julkaisi selvityksen lähijunaliikenteen taloudesta. Kuten Länsi-Suomi uutisoi konsulttifirma WSP Finlandin raportin mukaan uutta lähijunaliikennettä olisi subventoitava miljoonilla euroilla, jotta liikenne päästäisiin aloittamaan. Erityisesti Rauman-rata sai tylyn tuomion.

Suomen Lähijunat, joka on aloittamassa liikenteen Uusikaupunki-Turku-radalla, tyrmää Traficomin tilaamat laskelmat täysin. Niiden katsotaan perustuvan puutteellisiin ja osin täysin virheellisiin lukuihin.

– Traficomin laskelmien virheet on syytä korjata, jotta kansalaisille ja kuntapäättäjille ei jää vääriä käsityksiä lähijunaliikenteen kannattavuudesta. Toisin kuin Traficomin selvitys väittää, liikenteen aloittaminen on joukkoliikenteen normaalilla subventiotasolla erityisen mahdollista ja mielekästä, toteaa Suomen Lähijunien operatiivinen johtaja Antero Alku tiedotteessa.

Uuden yhtiön perustaja Pekka Möttö näkee, että liikenteen aloittaminen tuo alueen työssäkäyville ja opiskelijoille nykyistä matkustamista selvästi paremman palvelutason ja tukee seutukunnan elinvoimaisuutta ja kasvua.

– Alueellinen bussi- ja junaliikenne ei toimi missään ilman julkista tukea, mutta palvelua voidaan tuottaa junalla bussiliikennettä halvemmalla siellä, missä on jo raiteet. On erikoista, että vihreää siirtymää ja junaliikenteen kasvua haluavan hallituksen aikana ministeriö julkaisee tuloksia, joilla tyrmätään edellytykset ja mahdollisuudet luoda uutta lähijunaliikennettä, Onnibussia ennen pyörittänyt Pekka Möttö sanoo.

Lähijunaliikennettä on pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta tuntuvasti vähennetty. Rauman-radalla henkilöjunat lakkasivat kulkemasta 1980-luvulla.

– Ympäri maata on lukuisia seutukuntia, joiden saavutettavuutta, kiinnostavuutta ja sujuvuutta parantaisi toimiva lähijuna. Olemme tunnistaneet tämän uinuvan potentiaalin ja haluamme osoittaa, ettei junaliikenteen tarvitse olla hankalaa ja kallista ja että parhaimmillaan se lisää asukasmääriä, tehostaa maankäyttöä sekä kasvattaa kunnan tuloja, Antero Alku toteaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut