Laitilan risteysremontti ei toteudu vuosikausiin? –  ”Karu totuus on, että toiset arvotettiin meidän edelle”, harmittelee kaupunginjohtaja

Edelleen valtatien liikenne köröttelee viittä-kuuttakymppiä Laitilan kohdalla. Usein letka pysähtyy kokonaan. "Onhan se kestämätön tilanne, paljon raskasta liikennettä ja liikennevalot", sanoo Lauri Kattelus.

| Päivitetty

Laitilan kaupunki yllättyi, kun kasitien risteyksen perusparannus ei mahtunut Väyläviraston investointilistalle. Ohjelmaluonnos kattaa vuodet 2022–2029. Valtakunnallisesti tärkeä perusparannus aiotaan ohittaa rahanjaossa.

– Vaikea sitä on ymmärtää ja hyväksyä. Epäreilulta ja epäloogiselta tuntuu. Karu totuus on, että toiset hankkeet on vaan arvotettu meidän edelle, kommentoi Laitilan kaupunginjohtaja Lauri Kattelus.

Lausunnossaan Väylävirastolle Laitila esitti ”vahvan pettymyksensä” ja toivoo, että ohjelmaa vielä muutettaisiin.

– Olemme yrittäneet vaikka ja mitä. Vaikuttamista jatketaan monella rintamalla, Kattelus vakuuttaa.

Tiesuunnitelma valmistui viime vuonna ja kaavat tähän syksyyn mennessä. Hanke olisi ensi vuonna toteutettavissa. Tällä tietoa risteysremontti ei kuitenkaan ole alkamassa vuosikausiin.

Suuria summia Turun seudulle

Kattelus arvelee Laitilan listalta pudottamista monen tekijän summaksi.

– Valtakunnallinen kehys on rajallinen. Vaikka maakunnallista jakoa ei ole, niin se vaikuttanee, että Raisioon ja Paraisiin on tulossa suuria summia, Kattelus arvelee.

Lausunnossaan Laitila nosti esille myös sen, että risteysremontin siirtyminen hämärään tulevaisuuteen aiheuttaa ”merkittävää haittaa” kaupungille. Laitila on käyttänyt suunnitteluun huomattavan paljon rahaa ja työtunteja.

– Tiesuunnitelma vanhenisi ohjelmakauden aikana. Epävarmuus jarruttaisi kaupungin kehitystä, varsinkin risteyksen läheisillä tonteilla, Kattelus harmittelee.

Investointiohjelmaan ovat pääsemässä kasitieltä Vaasa–Kokkola-välin ohituskaistat (13 miljoonaa euroa), Kokkolan keskustan kohdan ensimmäinen vaihe (9 miljoonaa) ja Vaasan yhdystien ensimmäinen vaihe (37 miljoonaa).

Kakkostietä aiotaan parantaa Porin keskustassa (60 miljoonaa) ja Ulvilassa (6 miljoonaa). Valtatie 11:llä korjattaisiin kahta siltaa Porissa (10 miljoonaa).

Turun kehätien remonttiin Raisiossa ollaan osoittamassa 189 miljoonaa euroa. Paraisten siltaremontit ovat nielaisemassa 128 miljoonaa.

Uutta risteystä odotettu 40 vuotta

Risteysremonttia on suunniteltu yli 40 vuotta. Se jäi ilman rahoitusta 1980-luvun lopulla. Uusia suunnitelmia on laadittu, ja aina yhtä heikolla tuloksella.

Edelleen valtatien liikenne köröttelee viittä-kuuttakymppiä Laitilan kohdalla. Usein letka pysähtyy kokonaan.

– Onhan se kestämätön tilanne, paljon raskasta liikennettä ja liikennevalot.

Lounais-Suomen elinvoiman kannalta on elintärkeää, että työmatka- ja tavaraliikenne olisi nykyistä sujuvampaa. Laitilan risteysjärjestely parantaisi myös liikenneturvallisuutta.

Tämä on kaikkien tiedossa. Väylävirastokin pitää Laitilan hanketta taloudellisesti kannattavana.

Laitilan risteysremontin hintalapussa lukee 38 miljoonaa euroa.

Sillä saataisiin kiertoliittymä kasien ja kantatie 43:n (Eura-Uusikaupunki) risteykseen. Kasitien yli rakennettaisiin sillat Kaukolantien ja Keskuskadun kohdalle. Kantatien kadunristeykset muutettaisiin kiertoliittymiksi ja tehtäisiin neljä alikulkua kevyelle liikenteelle.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut