Laitilan tiesuunnitelmat ottavat taas muutamia askelia eteenpäin

Valtatie 8:n ja kantatie 43:n eli Uudenkaupungintien risteys on vilkkaasti liikennöity. Liikennevaloista halutaan eroon, ja paikalle suunnitellaan eritasoliittymiä. Rakentaminen pääsee näillä näkymin alkamaan aikaisintaan vuonna 2021, ja projektin kestoksi arvellaan 1,5-2 vuotta. Kuva: arkisto/Esa Urhonen

Lähes 60 kaupunkilaista saapui tiistaina Laitilan Winnovan auditorioon tutustumaan ELY-keskuksen tiesuunnitelmaluonnoksiin.

Nyt esillä ollut suunnitelma koskee valtatie 8:aa Laitilan keskustan alueella. Tien parantaminen ja liikenteen sujuvoittaminen alueella on kaupungin pitkäikäinen haave, sillä suunnitelmia siitä on tehty viimeistään jo vuonna 1996, mahdollisesti aikaisemminkin.

Paikalle saapui myös Laitilan entinen kaupunginjohtaja Jukka Alkio, joka on omien sanojensa mukaan ollut itsekin sorvaamassa yhtä aikanaan hylättyä suunnitelmaa.

– Seitsemän tai kahdeksan vuotta sitten eritasokiertoliittymää pidettiin liian kalliina, vaikka kunnanhallitus puolsi sitä lausunnossaan. Sittemmin on käynyt ilmi, että eritasoliittymä on muun muassa maankäytön kannalta paras ratkaisu, ja olen iloinen, että se on tässä suunnitelmassa, Alkio toteaa.

Eritasokiertoliittymä tulisi nykyisen suunnitelman mukaan niin sanottuun Shellin valoristeykseen.

JATKA JUTUN LUKEMISTA NÄKÖISLEHDEN PARISSA

Hanki itsellesi lukuoikeus tilaussivulta. Esimerkiksi 24 tunnin lukuoikeus maksaa vain kaksi euroa.

Mikäli olet jo Länsi-Suomen tilaaja, voit rekisteröityä digipalvelujen käyttäjäksi täällä.