Laiva on jo lastattu paperirullilla – uusi alus tehostaa UPM:n Rauma–Rostock -liikennettä

UPM ehti rahtaamaan sellua Hollannista Raumalle ennen kuin uutta LNG-alusta oli ehditty edes kastaa.

UPM:n maailmanlaajuisesta rahtiliikenteestä vastaava johtaja Lauri Rikala (toinen oikealta) kuunteli mielenkiinnolla, millaisia mietteitä Bore Wayn kapteenilla Martin Raballa on uudesta aluksesta.

Kun kutsuvieraat kävelivät rampille levitettyä punaista mattoa pitkin Bore Way -aluksen sisään, odotti ruuman perällä jo lastattuna useita rullia UPM:n Rauman-tehtaalta tullutta paperia.

Kiinassa Wuhun telakalla valmistetun huippumodernin aluksen kanssa ei haluttu turhia aikailla, sillä laiva valmistui koronan ja telakalle osuneen tulvan vuoksi noin vuoden myöhässä.

– Laiva toi jo yhden lastin sellua Hollannista Raumalle ja nyt alusta lastataan paperilla kohti Rostockia.

– Kaikki on mennyt tähän asti erinomaisesti. Laivan lastinottokyky on ollut odotettuakin suurempi ja kulutus odotettua pienempää, UPM:n maailmanlaajuisesta rahtiliikenteestä vastaava johtaja Lauri Rikala kertoo.

Pienempi kulutus ja pienemmät päästöt

Elokuussa 2019 UPM ilmoitti pitkäaikaisesta rahtaussopimuksesta hollantilaiseen Spliethoff-konserniin kuuluvien suomalaisen Bore Oy Ab:n ja hollantilaisen Wijnne & Barendsin kanssa. Yhtiöt suunnittelevat ja rakentavat seitsemän huippumodernia alusta UPM:n merikuljetuksiin Euroopassa.

Bore Way on ensimmäinen kolmesta ro-lo-aluksesta, muut neljä alusta ovat lo-lo-aluksia.

Ro-lo-alus on monipuolinen, sillä alusta voidaan lastata satamasta riippuen niin ramppia pitkin (roll on) tai laidan yli nostaen (lift off).

Lauri Rikalan mukaan Rauman ja Rostockin välisessä rahtiliikenteessä aiempaan olleeseen alukseen verrattuna muutos on suuri.

– Tässä on noin 5–10 prosenttia suurempi lastinottokyky ja noin 30 prosenttia pienempi kulutus.

– Merkittävää on, että tämä käy pääsääntöisesti nesteytetyllä maakaasulla LNG:llä, joten päästöt ovat selvästi pienemmät. LNG-tankit ovat suunniteltu niin, että polttoainetta riittää yhteen edestakaiseen matkaan, Rikala sanoo.

Skandinaviassa harvinainen käytäntö

UPM:n Lauri Rikala kertoo, että yhtiö on koko Skandinaviassa melko ainutlaatuinen siinä, että se kontrolloi omat laivarahtinsa.

– Sillä tavalla varmistamme UPM:lle laadullisesti, palvelullisesti ja taloudellisesti tehokkaimmat liikennöinnit. Juuri sellaiset mitä itse haluamme ja ohjaamme. Silloin emme ole muiden varassa.

Uudet alukset liikennöivät säännöllisesti Suomesta Puolaan, Ruotsiin, Saksaan, Alankomaihin, Iso-Britanniaan, Ranskaan ja Espanjaan. Etelään kuljetetaan UPM:n tuotteita, kuten paperia, sellua, puutavaraa ja vaneria, ja pohjoiseen taas UPM:ssä tuotannossa tarvittavia raaka-aineita, kuten kaoliinia, haketta ja kuitupuuta.

Rikala uskoo, että Rauman ja Rostockin välillä täyttöaste tulee olemaan keskimäärin 90 prosenttia.

Esimerkiksi paperirullia laivaan lastataan noin 6 000 tonnia eli noin 3 000 rullaa.

Sen lisäksi alukseen voidaan ottaa myös muuta lastia.

– Otamme kuljetukseen muutakin kuin UPM:n rahtia. Esimerkiksi tälläkin viikolla Rostockiin lähtee muutakin tavaraa.

– Tämä on hyvin monikäyttöinen laiva, niin esimerkiksi kontteja voi ottaa ruumaan tai kannelle, samoin sahatavaraa, Rikala sanoo.

Lastinkäsittely myös ratkaiseva tekijä

Rikala muistuttaa, että yksi merkittävä tekijä on myös lastinkäsittelyn nopeus. Hän kehuu Rauman sataman kokeneita paperinkäsittelijöitä, jotka lastaavat laivan jopa 12–14 tunnissa.

Sen vuoksi lasti voidaan tuoda rantaan Rauman-tehtaalta viimeistään torstaihin kello 20 mennessä, se lastataan perjantain aikana ja lauantaina alus lähtee matkaan.

– Alus saapuu Rostockiin maanantaina iltapäivällä ja jopa tiistaina tai keskiviikkona lasti on asiakkaalla. Silloin ollaan hyvin nopeissa toimitusajoissa.

– Kun alus on nopea purkaa ja lastata, voidaan matkavauhtia laskea. Se tuntuu heti kulutuksessa ja lisää ympäristöystävällisyyttä.

Kahden muun rolo-aluksen on määrä saapua UPM:n käyttöön vuoden loppuun mennessä.

– Suunnitelmissa on, että Rauman ja Rostockin välille aluksia tulisi kaksi joka toinen viikko, joka toinen viikko yksi alus.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut