Laiva pääsi vihdoin omaan elementtiinsä, ja sillä voi olla iso henkinen merkitys – "Nyt Rauma voi olla se, joka viestii koko Suomelle, että elämä jatkuu"

Aurora Botnia laskettiin veteen Rauman telakalla juhlallisin menoin.

Proud and grateful, ylpeä ja kiitollinen. Näin kuvaili tuntemuksiaan Rauma Marine Constructionsin eli RMC:n projektipäällikkö Johanna Kaijo avajaissanoissaan Aurora Botnian vesillelaskutilaisuudessa Rauman telakalla perjantaina. Niin kutsuvierasväen kuin tilaajien ja rakentajienkin tunnelmat olivatkin varsin iloiset. Sillä, että laiva saatiin saatettua omaan elementtiinsä eli veteen, on RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan mukaan iso henkinen merkitys koronakriisin keskellä.

– Tämänkin hankkeen ympärillä on ollut erilaisia koronasta johtuvia haasteita: esimerkiksi isoja päälaitteita on tullut selkeästi myöhemmin kuin alun perin piti.

– Silti on menty eteenpäin ja nyt päästiin vesillelaskuun asti. Onhan se ihan loistava juttu, Heinimaa lausui.

Luovutus Wasalinelle ensi vuoden keväällä

Ei laiva kuitenkaan sillä valmiiksi tule, että se veteen pääsee. Nyt töissä siirrytään runkotyövaiheesta varusteluvaiheeseen, joka sisältää esimerkiksi putkitöitä, eristämistä, ilmastointia ja sähkötöitä.

Talven aikana tehdään muun muassa sisustustyöt. Laiva alkaa "heräillä henkiin", kun automaation myötä sähköt saadaan päälle ja putkissa alkaa kiertää niin vesi kuin polttoainekin.

Käyttöönotto- ja merikokeita tehdään keväällä 2021, ja niiden jälkeen laiva on valmis luovutettavaksi tilaajalleen Wasalinelle.

Heinimaa myöntää: pieni luova tauko voi tulla

Eikä RMC:n tilauskirjakaan vielä ihan sillä tyhjene. Tekeillä on Tallinkin MyStar-alus, ja Merivoimien Laivue 2020 -sotalaivojen rakennustöiden aloittaminen siintää vuodessa 2022.

Koronatilanteen aiheuttama epävarmuus on kuitenkin aiheuttanut lovensa. Tasmanialainen TT-Line joutui vetäytymään kahden lautan aiesopimuksesta heinäkuussa.

– Jännäämme ja kuuntelemme, miten asia Australiassa etenee. Mutta enää ei oikein voi nojata siihen ajatukseen, että tasmanialaisia oltaisiin jatkettu suoraan Tallink-tuotannon perään, vaan kyllä siihen tulee varmaan "luovaa taukoa", valitettavasti, Heinimaa totesi.

Tyhjiä koloja täytetään kuitenkin muilla teräshankkeilla mahdollisuuksien mukaan.

Ilmentymä koko Rauman merkityksestä

Niin tai näin, vesillelaskun riemua ei mikään vie pois. Avajaisseremoniassa meriveden tuloa altaaseen sääteleviä venttiilejä olivat avaamassa muun muassa Rauman kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen sekä kansanedustaja, eduskunnan meriryhmän puheenjohtaja Kristiina Salonen (sd.).

– Rauman vinkkelistä telakalla on työllistämisen kannalta iso merkitys, ja se viestittää kaupungin elinvoimaisuudesta. Tällainen vesillelasku on ilmentymä siitä, mitä Rauma, Rauman seutu ja länsirannikko Suomelle merkitsevät, sanoi Luukkonen.

"Rauma voi olla se, joka viestii koko Suomelle"

Salonen puolestaan totesi iloitsevansa suunnattomasti siitä, että Suomessa ylipäätään tehdään laivoja.

– Vain muutamia vuosia sitten elettiin synkeämmissä tunnelmissa ja ajateltiin, ettei Suomi välttämättä enää ole maa, jossa laivoja kannattaisi rakentaa, Salonen kuvaili.

Koronan runtelemalle teollisuudelle ja sen tulevaisuudennäkymille Aurora Botnian vesillelaskulla voi Salosen mukaan olla isokin merkitys.

– Nyt Rauma voi olla se, joka viestii koko Suomelle, että elämä jatkuu. Vaikka tulevaisuus nyt vielä näyttääkin vähän epävarmalta, se on täynnä työtä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut