Lapsiperheet Rauman kiikarissa – haussa vastine Muumimaailmalle

Pomot laittavat itsensä peliin kertoessaan Rauman tavoitteista.

Toimialajohtaja Sari Salo esiintyy myöhemmin julkistettavalla videolla, joka käsittelee pitovoimaa Rauman strategisena tavoitteena. Taustalla näkyvällä videolla Salo muun muassa lenkkeilee, pyöräilee ja lyö pesäpalloa. Esiintyminen videolla sai Salon arvostamaan entistä enemmän näyttelijän työtä, sillä haasteena oli olla luonteva ja puhua samalla asiaa.

Rauma haluaa uuden kaupunkistrategiansa mukaisesti olla entistä elinvoimaisempi, pitovoimaisempi ja valovoimaisempi. Yksi selkeä tavoite on, että Rauma houkuttelee erityisesti lapsiperheitä ja nuoria aikuisia.

Oppia on jo haettu vierailulta Naantalin Muumimaailmaan. Toiveena on saada myös Raumalle jonkinlainen "wau-kokemuksia" tarjoileva kohde.

– Rauma kaipaa lapsiperheiden matkailukohdetta. Kyllä sille selkeä tilaus on. Hullutkin ideat toivotetaan tervetulleeksi, kaupunginjohtaja Esko Poikela sanoo.

Muillekin kuin keski-ikäisille

Aiemmissa kaupunkistrategioissa lapset, nuoret aikuiset ja perheet eivät ole sivistyksen toimialajohtaja Soile Stranderin mukaan olleet yhtä voimallisesti keskiössä.

– Tämä on se joukko, jota haluamme ja tarvitsemme tähän kaupunkiin. Ulospäin olemme keski-ikäisten matkailukaupunki mutta emme niinkään lapsiperheiden kaupunki, Strander toteaa.

– Kyllä me nyt haluamme jotain sellaista, mitä meillä ei tällä hetkellä ole, joka houkuttelisi ihmisiä ja toisi sisältöä myös raumalaisille.

Ihan eri asia kuin Porisuhdeneuvoja

Jotta tämä tavoite ja monet muut tulisivat tunnetuiksi Raumalla, on uudesta kaupunkistrategiasta kuvattu viisi eri videota. Niitä julkaistaan somessa ja kaupungin You-Tube-kanavalla pitkin syksyä jouluun saakka.

Ensimmäisessä, eilen julkistetussa videossa "strategian ilosanomaa" julistaa kaupunginjohtaja Esko Poikela.

Hän korostaa, ettei videoissa ole kyse Porisuhdeneuvoja-tyylisestä kampanjasta vaan Rauman strategiasta ja sen päämäärien ja tavoitteiden tunnetuksi tekemisestä.

– Asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Nämä on tehty strategiaa varten eivätkä ole kuntamarkkinointia. Pientä pilkettä on silmäkulmassa mutta asia on syvällisesti mietitty, Poikela sanoo.

Näkyy myös ulkomainoksissa

Ensimmäisellä videolla Poikela nähdään useissa tutuissa Rauman maisemissa, kuten pystökaffella, satamassa, Karin kampuksella ja Kiikartornissa sekä hammaslääkärin tuolissa Halssissa ja purjeveneen ruorissa Raumanmerellä.

Rauman katukuvaan ilmestyy myös ulkomainoskampanja. Niissä mannekiineina ovat videoiden tapaan kaupunginjohtaja ja toimialajohtajat.

– Lähtökohtana oli, että johtajat pistävät itsensä likoon ja että tavoitteet saadaan onnistumaan, konsernipalveluiden toimialajohtaja Sari Salo toteaa.

Rauman tavoitteet

Elinvoimainen Rauma:

1. Monipuolinen työ- ja opiskelukaupunki

2. Aktiivinen tapahtuma- ja kulttuurikaupunki

3. Kansainvälisesti vetovoimainen yrityskaupunki

Pitovoimainen Rauma:

1. Kutsuva paluumuutto

2. Viihtyisä merikaupunki

3. Aktiivinen, hyvinvoiva ja osallistava kaupunki

Valovoimainen Rauma:

1. Uudistuva, elävä ja houkutteleva kaupunki – Rauma houkuttelee erityisesti nuoria aikuisia ja lapsiperheitä

Strategiaa konkretisoimaan laaditaan yhteensä kahdeksan eri ohjelmaa.

Ne ovat elinvoimaohjelma, maapoliittinen ohjelma, markkinoinnin kehittämisohjelma, hyvinvointiohjelma, kestävän kehityksen ohjelma, asumisen ohjelma, henkilöstöohjelma ja talousohjelma.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut