Liian tehokkaat moottorit syynissä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on vastannut veneiden rekisteröinnistä nyt vuoden verran. Kuva: Esa Urhonen​
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on vastannut veneiden rekisteröinnistä nyt vuoden verran. Kuva: Esa Urhonen​

Vajaan vuoden ajan Trafi on vastannut veneiden rekisteröinnistä, kun aiemmin maistraatit hoitivat sen.

Trafilta kerrotaan, ettei veneiden rekisteröinnistä ole aiheutunut ruuhkaa, mutta selvitystöitä virasto on tehnyt odotettua enemmän.

Selvitystöitä tehdään tapauksissa, jossa veneen omistaja on rekisteröimässä veneelle esimerkiksi tehokkaampaa konetta mitä valmistaja suosittaa.

– Näitä tapauksia on tullut ehkä hieman enemmän mitä ajateltiin, kommentoi Trafin veneet ja rekisterit -yksikön päällikkö Ville Räisänen.

Räisäsen mukaan tämä saattaa johtua uusista toimintatavoista. Maistraatit eivät tutkineet rekisteröitäviä veneitä sen tarkemmin, vaan rekisteröinti perustui omistajan ilmoitukseen.

Myös yllättävän iso osa rekisteröidyistä veneistä on ollut Ville Räisäsen mukaan omavalmisteisia.

Tämä voinee johtua siitä, että omavalmisteiselta veneeltä ei vaadita CE-merkintää.

CE-merkintä ei ole kaikille käsitteenä täysin tuttu ja sitä saatetaan pitää veneilypiireissä, erityisesti maahantuonnin tai ensirekisteröinnin yhteydessä ongelmallisena, jopa kirosanana.

– Kyllä, vaikka se on olemassa vain ja ainoastaan veneilijän oman turvallisuuden takia, Räisänen muistuttaa.

Omavalmisteiseksi veneeksi rekisteröidään nykyisin vain ja ainoastaan vene, joka on rakennettu alusta loppuun asti itse. Toki esimerkiksi sähkö- ja kaasuasennuksissa kannattaakin käyttää alan ammattilaista.

– Moottorin uusiminen vanhaan runkoon ei tee veneestä omavalmisteista.

Myös historiallisia veneitä rekisteröidään, niillekään ei vaadita CE-merkintää. Näissäkin tapauksissa, samoin kuin omavalmisteisissa, vene arvioidaan tapauskohtaisesti.

– Myös uusi vene voi olla historiallinen, jos se valmistetaan vanhojen ja historiallisiksi todettujen piirustusten mukaan, Räisänen kertoo.

Aikaisemmin maistraatin tekemiin rekistereihin Trafi ei puutu.
Mutta jos veneen ylitehoisen moottorin yrittää korvata uudella ylitehoisella moottorilla, silloin viranomaiset puuttuvat asiaan.

– Asiakkaan näkökulmasta muutos tekee asioinnin helpommaksi erityisesti sen vuoksi, että palvelupisteitä on enemmän kuin maistraatteja.

Rekisteröinnin voi tehdä verkossa tai veneiden rekisteröintejä suorittavien sopimusrekisteröijien luona.

Raumalla näitä rekisteröijiä ovat molemmat Plus-katsastukset sekä K1-katsastus. 

Vesikulkuneuvorekisteriin kuuluvat kaikki runkopituudeltaan vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet.

Vesikulkuneuvot tulee merkitä rekisteriin myös silloin, kun valmistajan ilmoittama moottoriteho on vähintään 15 kilowattia eli 20,4 hevosvoimaa.

Lisää veneiden rekisteröinnistä osoitteessa www.trafi.fi