Liikenteen vaaratilanteissa vika löytyy useimmiten penkin ja ratin välistä

Kuljettajan oma asenne on tärkein onnettomuuksia vähentävä tekijä liikenteessä. Kuva: Esa Urhonen

Liikenneturva keräsi tietoa liikenteeseen liittyvistä peloista. Kysely tehtiin loppuvuonna 2020.

Moni kokee vaaralliset ohitukset ja kaahaavat autoilijat pelottavina. Tilastojen valossa ulkopuoliset tekijät kuitenkin vaarantavat autoilijoita ja matkustajia harvemmin. Eli usein onnettomuuden syy löytyy oman auton penkin ja ratin välistä.

– Kohtalokkaiden suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksien taustalla on usein liian kovaa nopeutta tai tyhmänrohkeaa riskinottoa. Eli auton hallinta menetetään, kun vauhtia on liikaa tai vaarallisen ohituksen päättää vastaantuleva auto, kuvailee Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Nopeus kasvaa, riskikin kasvaa

Yksittäisen kuljettajan näkökulmasta ajonopeuden noston vaikutukset ovat selkeitä. Kun nopeus kasvaa, ajaminen vaikeutuu ja virheiden riski kohoaa.

– Jos jatkuvasti pyrkii ajamaan muuta liikennettä nopeammin, nopeuttaan joutuu pumppaamaan sekä kiinni ajettavan jonon että kameravalvonnan takia. Myös tarve ohittamiselle kasvaa, mikä lisää ohituksessa tapahtuvien virhearviointien tai muiden ajovirheiden riskiä. Fysiikan lait koskettavat taitavintakin kuljettajaa. Mitä korkeampi on nopeus, sitä suuremmat ovat törmäysvoimat, Heiskanen selventää Liikenneturvan tiedotteessa.

Heiskanen huomauttaakin asennemuutoksen tarpeesta.

– Olemme taitavia näkemään valuvikoja muiden kuljettajien suoriutumisessa liikenteessä, mutta samalla voimme pitää omaa lievääkin ylinopeuttamme tai törttöilyämme liikennevirrassa hyvinkin perusteltuna.

Omaa asennetta kannattaa miettiä

Sitäkin kannattaa miettiä, kuinka vähän todellisuudessa voittaa aikaa sillä, että yrittää väkisin edetä muuta liikennettä nopeammin.

– Jos jatkuvasti ajautuu tilanteeseen, jossa kokee muut liikkujat liian hitaiksi, on syytä korjata omaa asennetta – ja nopeutta, Heiskanen huomauttaa.

Törppöjen ei myöskään kannata antaa ärsyttää. Muiden liikennekäyttäytymiseen on vaikea vaikuttaa.

– Sen sijaan, että keskittyisi toisten tielläliikkujien aiheuttamaan pelkoon tai ärsyyntymiseen, tulisi pyrkiä keskittymään omaan ajamiseen ja sen turvallisuuteen.