"Linja-autoliikenteen tilanne on kuin lentoliikenteessä 2000-luvun alussa"

Linja-autoliikenteessä ei ole luvassa enää juuri mitään uutta. Tilannetta voi verrata lentoliikenteeseen 2000-luvun alussa, toteaa Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä.

– Vanhatkin toimijat säilyvät. Siirtymäaika on pitkä ja muutos nopeutuu, mutta kokemus ja näkemyskin alkavat alalla vakiintua.

Maaseutuliikenteelle tosin pitäisi Mäkilän mielestä löytää uusi liiketoimintamalli.

Satakunnan Liikenteessä riittää tulevaisuudenuskoa, vaikka osassa vakiovuoroja on melko vähän matkustajia ja ELY-keskuksen rahoitus vähenee. Rauman kaupunkiliikenteeseen yhtiöllä on kahden vuoden jatko-optio ja asiakkaita riittää, kuvailee liikennepäällikkö Petteri Hurskainen.

Halpabussiyhtiöt alkavat kuitenkin kuun vaihteessa liikennöidä Suomessa entistä useammalla reitillä, kun ensimmäiset siirtymäajan sopimukset päättyvät. Rauman seudulla pikavuoroliikenteen sopimukset ovat voimassa vuoden 2018 loppuun.

Lisää aiheesta päivän Länsi-Suomessa.