Linja-autopalot vähentyneet

Tiistai-iltapäivällä Köyliössä sattuneessa linja-autopalossa syttyi auton sisäkatto liekkeihin, mutta loppujen lopuksi tilanteesta selvittiin vähäisin vaurioin. Henkilövahinkoja koululaisia kuljettaneen linja-auton palossa ei tullut.
Köyliön kaltainen linja-autopalo on nykyisin Suomessa melko harvinainen, sillä kolmessa vuodessa palojen määrät ovat olleet jatkuvassa laskussa.
Viime vuonna tulipaloja oli yhteensä 48, ja niissä vältyttiin henkilövahingoilta.
– Säännölliset huollot estävät tulipaloja tehokkaasti. Meidän linja-autot huolletaan 25 000 kilometrin välein, Satakunnan Liikenteen korjaamopäällikkö Mika Lahtinen kertoo.

Trafin johtava asiantuntija Juhani Intosalmi on samoilla linjoilla Lahtisen kanssa. Säännöllisen huollon lisäksi hän kehuu myös henkilökunnan alkusammutustaitoja.
Vuonna 2014 linja-autopaloja on ollut viisi.
– Linja-autopalossa on aina suuronnettomuuden riski, joten jokainen palo on liikaa, Intosalmi pohtii.

Satakunnan Liikenteen korjaamopäällikkö Mika Lahtinen kertoo, että linja-autojen tulipalot johtuvat yleensä samoista syistä. Palojen syttymissyyt voi jakaa kolmeen eri ryhmään.
Yleisimmin palo saa alkunsa moottoritilasta, jossa oikosulku aiheuttaa tulipalon. Toisinaan kaapelinipun muovieristeet kuumenevat ja syttyvät tuleen.
– Säännöllisissä huolloissa johtimien hankaumat tarkastetaan, ettei niistä syty paloa ja tietenkin kaikki paikat, joista palo voisi saada alkunsa, Lahtinen valaisee.
Köyliössä koulubussi syttyi tuleen ilmastointilaitteen oikosulusta.
Korjaamopäällikkö Lahtisen mukaan toinen yleinen tulipalon kohde on lisälämmitintilassa, joka on sijoitettu takarenkaan viereen bussin ulkokylkeen. Lisälämmitintilan ovessa on erillinen sammutusaukko, johon kuski voi työntää sammuttimen suuttimen, eikä hänen tarvitse avata ovea.
– Tila on eristetty metallilla, joten palo ei voi käytännössä levitä matkustamon puolelle.
Kolmas linja-autopalojen syy on tekninen vika jarruissa. Jarru voi jäädä laahaamaan ja ylikuumentuessaan se voi sytyttää esimerkiksi renkaan tuleen.
Trafi on parhaillaan laatimassa toimijoiden kanssa yhteistyössä linja-autoliikenteen ohjeistoa, jota noudattamalla paloja voidaan ehkäistä entisestään.
Työryhmän on tarkoitus jakaa ohjeita Trafin nettisivuilla ja mahdollistaa toimijoiden omien kokemusten ja vinkkien jaon samassa yhteydessä.