Lounais-Suomessa kirjoitettu vain muutama sakko väärän kelin renkaista – Todellinen tilanne selviää vasta, kun talvi tulee toden teolla, arvellaan poliisista

Uuden tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaika muuttui. Valtaosa autoilijoista on jo vaihtanut talvirenkaat kuten ennenkin.

Rauman seudulla oli vielä ennen viikonloppua kesärenkaille sopivat ajokelit. Kuva: Juha Sinisalo

Kun uusi tieliikennelaki kesäkuussa tuli voimaan, myös talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat.Uuden lain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Vaatimus koskee myös muun muassa mopoja ja kevyitä nelipyöriä eli mopoautoja.

– Mopojen osalta talvirenkaiksi hyväksytään talvikäyttöön soveltuvat karkeakuvioiset renkaat, toteaa ylikonstaapeli Harri Lehti Lounais-Suomen poliisista.

Talvirenkaiden pakollinen käyttöaika piteni uuden lain myötä kuukaudella niin syksyllä kuin keväällä.

Kesärenkaita saa marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana käyttää vain tilanteissa, joissa tieolosuhteet kaikilta osin soveltuvat kesärenkaille.

Valtaosa ymmärtää

Auton kuljettajalla on nyt enemmän valtaa mutta myös vastuuta. Ei auta selittää, että Raumalta lähtiessä oli kuivat tiet ja Helsingissä yllättäen talviliukkaat.

– Jos talviaikana lähtee pidemmälle reissulle, pitää ennen lähtöä vaihtaa talvirenkaat. Se on kuitenkin halpa henkivakuutus, Lehti huomauttaa.

Lehden mukaan uudet säädökset eivät kuitenkaan juuri ole näkyneet ongelmana liikenteessä.

– Tilanne ei juuri ole muuttunut. Valtaosa autoilijoista ymmärtää, että liukkailla keleillä ei käytetä kesärenkaita. He ovat vaihtaneet talvirenkaat marraskuussa.

Sakkoja tai varoitus

Ylikonstaapeli Harri Lehden mukaan uuden tieliikennelain vaikutukset renkaiden osalta näkyvät toden teolla vasta talvikelien aikaan. Silloin selviää, kuinka moni liikkuu kesärenkailla.

Lehteä mietityttääkin erityisesti se, miten nuoret kuljettajat toimivat, heillä kun ei kokeneiden kuljettajien tavoin ole kokemusta rengasruletista.

Toistaiseksi Lounais-Suomessa on puututtu vasta muutaman kerran rengasvalintoihin. Tämä tapahtui viime viikonloppuna, kun muutamana päivänä oli pakkasta ja liukkauta teillä.

– Muutama kuljettaja sai sakkoa, sillä ei voi olla yllätys, että on talvi. Sakkojen määräämistä harkitaan aina kuitenkin tapauskohtaisesti.

Ylikonstaapeli Lehti kuuluu itse siihen kuljettajaryhmään, joka on tottunut vaihtamaan renkaat tiettyyn aikaan syksyä.

– Vaihdoin vanhaan tyyliin loka–marraskuun vaihteessa niin kuin aina ennenkin.

Nastamäärien sallitut poikkeamat puhuttavat

Lumisella ja sohjoisella kelillä renkaan pitoon vaikuttavat ensisijaisesti kuviointi ja kumin kitkaominaisuudet. Märällä sileällä jäällä renkaan pito on huonoimmillaan ja silloin nastat parantavat pitoa, toteaa Liikenneturva tiedotteessaan.

– Kulutuspinnan lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään ja nastarenkaissa jäljellä olevien nastojen määrään ja kuntoon. Nastarengas on jäisellä tiellä turvallisin vaihtoehto, mutta kitka- ja välikelin renkailla voi aloittaa talvirengaskauden nastoja joustavammin jo loppusyksystä, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Nastamäärät ja sallitut poikkeamat ovat Heiskasen mukaan aiheuttaneet ihmetystä.

Vanhojen sääntöjen mukaan nastamäärä eri renkaissa sai poiketa vain 25 prosenttia. Nyt suurempi poikkeama sallitaan, jos nastoista on jäljellä vähintään 75 prosenttia siitä, mitä niissä on ollut uutena.

– Otetaan esimerkki: Jos vanhoissa renkaissa on noin 150 nastaa ja uusissa 250, niin pitääkö ostaa nastaeron vuoksi neljä uutta rengasta, vaikka vanhoista olisi kaksi vielä käyttökelpoista? Ei tarvitse, koska nastamäärä saa poiketa enemmänkin, jos nastoista on jäljellä vähintään 75 prosenttia siitä, mitä niissä on uutena ollut, Heiskanen tarkentaa.

Lähde: Liikenneturva

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut