LS sai haltuunsa havainnekuvat: tältä Rauman uusi linja-autoasema voisi näyttää, jos se rakennettaisiin kauppakeskuksesta erillään – "Jostain on pitänyt aloittaa, jotta päästään eteenpäin"

Kaupunki pohtii linja-autoaseman rakentamista kauppakeskuksesta erillisenä hankkeena. Havainnekuvissa näkyy, miten terminaali on mahdollistettu ahtaalle tontille.

Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela sekä kaavoitusjohtaja Juha Eskolin kertoivat Länsi-Suomelle viime viikolla, että kaupunki on selvittänyt mahdollisuutta rakentaa Rauman uusi linja-autoasema kokonaan kauppakeskushankkeesta erillään. Nyt LS on saanut haltuunsa havainnekuvat, joissa näkyy, miten linja-autoasema voisi rakentua Nortamonkadun varrella sijaitsevalle tontilla, jossa nykyisellään on Hesburger.

Matkakeskuksen rakentaminen voi alkaa jo ennen kauppakeskusta – "Ei lainkaan mahdoton ajatus"

Arkkitehtitoimiston laatimissa alustavissa suunnitelmissa näkyy puusta rakennettu pitkänmallinen rakennus, jossa on ikään kuin kaksi erillistä "hallia" vierekkäin. Niitä yhdistää musta katto.

Sisältä rakennus olisi kuitenkin yhtä yhtenäistä tilaa, sanoo suunnittelutyössä mukana ollut kaavoitusjohtaja Juha Eskolin.

– Eteläosa eli Kanalin puoleinen pääty olisi tarkoitettu ravintolalle, ja pohjoisosa taas linja-autoliikenteelle sekä takseille ja niihin liittyville palveluille, Eskolin kertoo.

Päätylaituri on nykyaikainen ratkaisu

Eskolinin lisäksi kaupungin viranhaltijoista mukana ovat olleet liikennesuunnittelija Julius Tavasti sekä suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja. Konsulttiyhtiönä liikenneasioissa on toiminut Sitowise.

Liikenteessä onkin riittänyt pohdittavaa, sillä nimenomaan bussiliikenteen turvallinen ja sujuva mahdollistaminen on aseman tavoite.

– Suunnitelmaan saatiin neljä lähtölaituria ja yksi tulolaituri eli yhteensä viisi paikkaa busseille. Katsoimme, että se on sellainen määrä, jolla tullaan toimeen, Eskolin sanoo.

Koska tilaa on vähän, ympäri ajamista ei ole voitu mahdollistaa, vaan laitureista pitää lähteä peruuttamalla. Se on kuitenkin nykyasemilla aivan tavanomainen ratkaisu.

– Se on niin sanottu päätylaituri, joka on nykyaikainen malli. Alue on rauhoitettu kokonaan linja-autoille, joten ne pääsevät siellä turvallisesti peruuttamaan ja kääntymään. Takseilla alueelle voi ajaa, mutta muilla ajoneuvoilla ei olisi sinne asiaa, Eskolin kuvailee.

"Kaupunkikuvallisesti hallittu kokonaisuus"

Linja-autoliikenteen, taksikuskien tilojen sekä ravintolan lisäksi linja-autoasemalla voisi olla tilaa myös Matkahuollon palveluille, kuten pakettien noutopisteelle.

– Niistä ei tietysti vielä ole neuvoteltu, mutta mahdollisuus siihen on olemassa. Jostain meidän on pitänyt aloittaa, jotta päästään eteenpäin, toteaa Juha Eskolin.

Eskolin itse on havainnekuviin tyytyväinen.

– Mielestäni tämä on kaupunkikuvallisesti ihan hallittu kokonaisuus. Puurakentamista on ainakin tässä vaiheessa ajateltu. Se imitoisi Rauman puukaupunkiolemusta, mikä on kaupungille tärkeä juttu. Puu olisi siinä vähän modernimmassa muodossa nähtävillä.

Reale suunnitelmista tietoinen

Havainnekuvat ovat nyt siis olemassa, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Milloin ja miten hanke voisi edistyä?

Se ei käy aivan hetkessä. Näihinkin kuviin tehdään vielä viimeiset viilaukset, ja asiaa käydään läpi kaupungin sisällä.

Jos linja-autoasema halutaan rakentaa erillisenä hankkeena näiden suunnitelmien mukaan, on asia vietävä kaupungin päätöksentekokoneistoon.

– Varmasti asia pyritään käsittelemään nopeasti, mutta on selvää, että tällaisessa kaupunkiorganisaatiossa asia vie aina oman aikansa.

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan linja-autoasema olisi rakennettu osana kauppakeskushanketta. Kauppakeskushanketta vetävä Reale on kaupungin suunnitelmista tietoinen.

– Kuvat on tarkoitus heillekin esitellä pian, mutta koko ajan he ovat tästä olleet tietoisia. Mikään ei tule heille yllätyksenä, Eskolin sanoo.

Ei matkakeskus, vaan linja-autoasema

Vielä viimeviikkoisessa jutussamme rakennuksesta puhuttiin matkakeskuksena. Tässä jutussa sen sijaan käytetään nimitystä linja-autoasema.

Kaavoitusjohtaja Juha Eskolin täsmentää, miksi kyseessä on linja-autoasema eikä matkakeskus.

– Matkakeskuksesta voitaisiin puhua siinä tapauksessa, että siihen tulisi myös raide eli junayhteys. Niin kauan kuin sellaista ei ole, kyseessä on linja-autoasema, Eskolin sanoo.

Jos Raumalle joskus henkilöjunaliikennettä tulisi, sen seisake olisi nykysuunnitelmien mukaan nykyisen Prisman lähettyvillä.

– Hajautetusta matkakeskuksesta voidaan puhua silloin, jos raide on suhteellisen lähellä mutta ei kuitenkaan samassa yhteydessä kuin linja-autopysäkit.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut