Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuore maa- ja elintarviketalouden vuosikatsaus kertoo luomuruuan myynnin kasvavan maailmalla ja Suomessa vauhdilla. Myös luomutuotannossa oleva peltoala laajentuu nopeasti.
Luomuelintarvikkeiden ja -juomien globaalin myynnin vuotuinen kasvu on jatkunut 10 prosentin tietämissä vuodesta 2000. Luken tutkimusprofessori Jyrki Niemen mukaan näin nopea kasvu on jotakin, mistä perinteinen elintarvikesektori voi vain uneksia – ja kasvupotentiaali vaikuttaa yhä valtavalta.
– Suosion taustalla on kuluttajien kasvava kiinnostus luonnonmukaisesti tuotettuihin elintarvikkeisiin ja positiiviset mielikuvat luomuelintarvikkeista.
Myös Suomessa luomutuotteiden myynti on kasvanut 2010-luvulla yli 10 prosentilla vuodessa. Silti luomun markkinaosuus vähittäismyynnistä on yhä pieni, 2,4 prosenttia.
– Luomutuotannon on pitkään ajateltu palvelevan korkean tuloluokan kuluttajia. Markkinat ovat kuitenkin laajentumassa yleisemmin elintarvikkeiden laadusta ja turvallisuudesta kiinnostuneiden kuluttajien valtavirtaan. Ihmisten kiinnostus ympäristöasioihin tukee osaltaan luomutuotteiden kasvavaa menekkiä, Niemi toteaa.
Suomen peltoalasta luomuviljelyssä oli viime vuonna 13 prosenttia. Luomuviljelyä harjoitti noin 5 000 maatilaa, mikä on 11 prosenttia kaikista maatiloista. Luomutilojen keskikoko on tavanomaisia tiloja suurempi.
Luomukotieläintiloja on Suomessa noin tuhat. Luomumaitoa tuotetaan nykyisin neljä kertaa enemmän kuin vuosituhannen alussa. Viime vuonna meijereihin toimitettiin luomumaitoa lähes 70 miljoonaa litraa, mikä on kolme prosenttia kaikesta maidosta.
Luomun osuus naudanlihantuotannosta on noin kolme prosenttia, sianlihasta alle puoli prosenttia ja kananmunista seitsemän prosenttia. Luomumunien tuotanto on kolminkertaistunut vuodesta 2010.