Puolan rautakourien kädenjälkeä Raumanmerellä –  RMC ostaa Gdanskista yli kolmekymmentä laivalohkoa Raumalla rakennettavaan Tallinkin autolauttaan

RMC hankkii Puolasta 30–35 lohkoa Tallinkin autolauttaan, jota rakennetaan parhaillaan Raumalla. Kaikkiaan lohkoja MyStar-laivassa on noin 80.

| Päivitetty

Lukijamme lähetti pari valokuvaa Raumanmerellä näkemistään laivalohkoista. Puolassa kootut lohkot olivat matkalla Gdanskista RMC:n telakalle.

– Tiistaina tuli pari lohkoa tuohon rantaan. Paljon lisää on tulossa, kertoi RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Hänen mukaansa Gdanskin alue on vahvaa laivanrakennusseutua. Sieltä RMC hankkii Heinimaan arvion mukaan 30–35 lohkoa Tallinkin autolauttaan, jota rakennetaan parhaillaan Raumalla. Kaikkiaan lohkoja Tallinkin laivassa on noin 80.

– Laivan kuorta on hyvä saada myös muualta, jotta pystymme nopeuttamaan rakentamista.

Laivanrakennus on sujunut Raumalla koronatilanteen tietäen jopa yllättävän hyvin.

– Ihan tyytyväinen pitää olla. Wasalinen lautta on "säkäkorkeudessa" ja laivan muoto tulee esiin, kertoi Heinimaa.

Hän veikkaa, että tämän Aurora Botnian vesillelaskua päästään juhlimaan reilun kuukauden päästä.

Myös Tallinkin MyStarin rakentaminen etenee.

– Kun "vaasalainen" saadaan veteen, on Tallinkin kölinlaskun vuoro.

Olettaen tietysti, ettei ikäviä yllätyksiä tule.

– Etätöistä on palattu telakan ympäristöön. Tuotannon kasvaessa tulee uutta väkeä. Toistaiseksi olemme onnistuneet pitämään viruksen porttien ulkopuolella. Todella tärkeää on, ettei kukaan vaan tule töihin sairaana, sanoi Heinimaa.

Raumalla tuotantotyöt ovat pyörineet. Koronakriisi on näkynyt lähinnä RMC:n pitkässä kumppanien ketjussa. Helmikuussa uutisoimme, että laitetoimitukset esimerkiksi Kiinasta myöhästyvät.

– Kiinassahan pantiin tehtaita kiinni. Se aiheutti monen viikon viikon viivästyksen. Nyt Kiinassa tuotanto rullaa ja tavaraa on tulossa.

– Tuotantoa oli poikki myös muun muassa Italiassa. Toimitukset ovat siirtyneet, minkä vuoksi olemme joutuneet organisoimaan omaa tekemistämme uudelleen.

Neljän sotalaivan suunnittelutyöhön korona on vaikuttanut.

– Se ei onnistu etätyönä, koska sotalaivoissa turvallisuusnäkökohdat ovat etusijalla.

Viime viikolla puhutti TT-Linen aiesopimuksen purkautuminen. Australian valtio varustamon omistajana haluaa vielä uuden selvityksen voisiko kaksi autolauttaa Tasmanian-reitille rakentaa kotimaassa.

– Se olisi ollut loistava projekti meille, enkä vielä ole toivoa kaupan suhteen menettänyt. Ymmärrän, että poliittisilla päättäjillä on kova paine, sanoi Heinimaa.

Hän vakuutti olevansa rauhallisin mielin, sillä mielenkiintoisia laivahankkeita on koko ajan vireillä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut