Lumisade ja huono ajokeli lisäävät onnettomuuksia – tiedätkö, kuka ketjukolarissa maksaa viulut?

Talven saapuminen tulee monelle yllätyksenä – vuodesta toiseen. Arkistokuva: Pekka Lehmuskallio

Näkyvä lumisade havahduttaa varovaisempaan ajoon, mutta mustaa jäätä ei sen sijaan välttämättä paljaalla silmällä näe.

Talven saapuminen tulee monelle yllätyksenä. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyyn 2017 vastanneista joka toinen arvioi talven yllättävän useimmat tai kaikki kotipaikkakunnalla asuvat autoilijat. Etenkin kaupungeissa äkilliset kelin vaihtelut lisäävät usean ajoneuvon ketjukolareiden riskiä.

– Peräänajossa vastuussa on pääsääntöisesti perään ajanut auto. Liikenteen perussääntöihin kuuluu, että jokainen kuljettaja pitää edessä olevaan autoon riittävän suuren turvavälin, jotta reagointi äkillisiinkin tilanteisiin on mahdollista. Ketjukolari mutkistaa tilanteen, koska siinä syntyy useita peräkkäisiä törmäyksiä ja samalla peltivahinkojen määrä moninkertaistuu, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

Lähtökohtana on, että ketjukolarissa toisen perään törmänneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvataan edellä olleen auton takaosaan tulleet vauriot. Oman auton etuosan vauriot korvataan puolestaan vapaaehtoisesta kolarointivakuutuksesta, jos autolle on sellainen valittuna.

– Jos tilanne on ollut epäselvä, eikä syyllisyyttä pystytä toteamaan, voi käydä niin, että jokaisen ketjukolarin osallisen auton vauriot maksetaan kunkin omasta kaskovakuutuksesta, Nieminen kertoo.

Kolarointivakuutuksessa on omavastuu, joka vähennetään korvauksesta. Bonusmenetys puolestaan riippuu siitä, onko kaskossa bonusturvaetu voimassa.

Näillä ohjeilla ensilumi, räntä tai liukkaat kelit eivät yllätä:

1. Lämpömittari

Jos elohopea on nollassa tai sen alle, varmasti jossakin kohtaa matkan varrella on jäätä ja liukasta. Huolellinen kuljettaja tiedostaa tämän jo ennen kotipihasta lähtöä. Lisäksi hän havainnoi ja tunnustelee tien pintaa heti liikkeelle lähdettyään.

2. Ennakointi

Kesällä voi usein paikata ennakointivirheen nopealla reagoinnilla, mutta liukkaalla tiellä ei. On ajettava siten, että toiminnoille jää riittävästi aikaa. Ennakoiva kuljettaja seuraa liikennetilanteita normaalia kauempaa ja myös reagoi niihin. Siis katse kauas ja reagoi ajoissa. Siinä on itse asiassa kiteytettynä koko turvallisen ajamisen idea.

3. Tilannenopeus ja etäisyydet muihin

Huolellinen kuljettaja sovittaa nopeuden aina näkyvyyden, kelin ja liikennetilanteen mukaiseksi. Lisäksi hän lisää välimatkaa edessä ajavaan. Välimatkaa kasvatetaan aina sen mukaan mitä huonompi näkyvyys tai mitä liukkaammalta keli vaikuttaa.

4. Asenne

Talviliikenteeseen tulee varautua ennen kaikkea oikealla asenteella. Liikenne on vuorovaikutusta muiden tienkäyttäjien kanssa. Kaikki eivät ole taidoiltaan ja kyvyiltään samanlaisia kuin sinä, eivätkä kaikki toimi niin kuin sinä toimisit. Huolellinen kuljettaja varautuu myös yllätyksiin ja muitten tienkäyttäjien virheisiin.