Luokalle paasaava opettaja on historiaa

Rikantilan koulun eskarit sekä ensimmäisen ja toisen luokan oppilaat päättävät koulupäivän opettajansa Päivi Hinnon johdolla iloiseen lähtöjumppaan. Kuva: Esa Urhonen

Rikantilan koulun oppilaat Viljami Vaahensalo ja Katri Kuusisto näyttävät tabletilta, kuinka näppärästi sananlaskuista valmistuvat erilaiset sarjakuvat englanninkielisen ohjelman avulla. Opettaja Minna-Mari Kares ohjastaa tarvittaessa vierestä. Harjoitus on hyvä esimerkki siitä, kuinka opetuksessa yhdistyvät eri oppiaineet ja oppilaslähtöinen tekeminen. Tällaiseen opetukseen tähdätään myös uudistuvalla opetussuunnitelmalla.

Ensi syksynä voimaan astuva opetussuunnitelma on Eurajoella ops-koordinaattorina toimivan Kareksen mukaan ensimmäistä kertaa hänen urallaan sellainen, että se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin.

– Tähän asti opetussuunnitelmat ovat olleet lähinnä paperitöitä, eikä mikään muutu. Nyt näyttää, että olisi eri meininki.

Eurajoella aloitettiin tekemään paikallisesti uutta opetussuunnitelmaa keväällä 2014. Prosessin alkajaisiksi opettajat lukivat Maarit Korhosen kirjan Herää koulu. Teoksen provosoivatkin sisällöt herättivät keskustelua siitä, mitä on tulevaisuuden koulu.

– Samana keväänä teetettiin huoltajille Wilma-kysely siitä, mitä taitoja koulussa pitäisi opettaa. Myös oppilailta kyseltiin, millainen on tulevaisuuden koulu. Oppilaat ehdottivat kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta paljon tuli hyviä ajatuksia, Kares kertoo.

Kareksen mukaan uuden opetussuunnitelman tavoitteena on aktivoida kodin ja koulun välistä yhteistyötä, esimerkiksi yhteisten projektien avulla.

JATKA JUTUN LUKEMISTA NÄKÖISLEHDEN PARISSA

Hanki itsellesi lukuoikeus tilaussivulta. Esimerkiksi 24 tunnin lukuoikeus maksaa vain kaksi euroa.

Mikäli olet jo Länsi-Suomen tilaaja, voit rekisteröityä digipalvelujen käyttäjäksi täällä.