Luotsikutterin ruori kouraan heti ensimmäisenä TET-päivänä – neljä Raumanmeren koulun oppilasta saa intensiiviesittelyn raumalaisesta meriteollisuudesta

Meriteollisuus-TET -pilotista halutaan jatkossa pysyvä perinne.

Luotsiveneen ruorissa oleva Veikka Hentonen on hieman kiinnostunut työskentelemään tulevaisuudessa meriteollisuuden parissa. Hän ja Konsta Jakonen, Artturi Järvinen ja Aarne Tähkänen tutustuvat alaan viikon mittaisella TET-jaksolla.

Taustalla siintää tutunnäköisen viljavaraston silhuetti, eri värisiä kontteja ja laituri, kun Winnovan lehtori Marko Löytökorpi pitää alustusta simulaattorista merikoulun mäellä.

Neljä nuorukaista kuuntelee puhetta lähes asennossa, ja kun käsky käy, tarttuu Aarne Tähkänen simulaattorin ruoriin kiinni.

Luotsikutterin pyörittäminen simuloidussa satamaympäristössä on sellainen TET-harjoittelu, jonka Tähkönen, Veikka Hentonen, Konsta Jakonen ja Artturi Järvinen muistavat pitkään.

– Uskoisin, että tämän jälkeen kun tapaavat koulussa kavereitaan, niin viikon tapahtumat varmasti siirtyvät eteenpäin, sanoo Winnovan tuotantotekniikan lehtori Ilkka Kallio.

Yritysvierailut kohokohtina

Raumanmeren koulun yhdeksättä luokkaa käyvän nelikon viikko ei ole pelkkää simulaatiota, sillä he ammentavat ensi kertaa järjestetyssä TET-harjoittelussa laajan kattauksen raumalaisen meriteollisuuden koulutuksesta ja työpaikoista.

Aamupäivien aikana oppilaat tutustuvat Winnovassa kone- ja tuotantotekniikan, sähkö- ja automaation ja logistiikan aloihin.

Iltapäivisin vuorossa on vierailuja, ja maanantaina oli Samkin vuoro esitellä koulutustaan.

– Aamulla meillä oli heti 3D-suunnittelua ja sen jälkeen pojat pääsivät ohjelmoimaan robottia. Huomenna lyödään turvakengät jalkaan ja alamme työsalissa jyrsimään.

– Torstaina lyömme vähän hitsaushaalaria päälle ja alamme taivuttaa levyjä. He pääsevät näkemään hieman eri puolia, Kallio kertoo.

Päivien kohokohtia ovat yritysvierailut. Loppuviikolla ohjelmassa on Seaside Industry Park, Telesilta Oy, Alfa Laval Aalborg Oy sekä Euroports.

– Siinä näkee ihan kaikista kulmista alaa. Tiistain lohkotehtaalta näkee ihan erilaisen esimerkin kuin mitä Alfa Lavalin suunnittelutyö tai Europortsin satamatoiminta on. Hienoa, että yritykset lähtivät tähän innolla mukaan ja pääsemme moneen paikkaan.

Monta väylää meriteollisuuteen

Nelikon hymy alkaa leventyä ja seuraavaksi simulaattorissa on Jakosen vuoro tarttua ruoriin.

Hän kertoo ajaneensa veneellä aiemminkin, mutta kookas luotsivene tuntuu käsiin selvästi kookkaammalta.

Ysiluokkalaiset tietävät jo melko selvästi, että yläkoulun jälkeen opinnot jatkuvat ammattikoulutuksessa Raumalla.

– Muutamalla opon tunnilla olemme aihetta käyneet läpi, mutta en sen enempää ole asiaa vielä ajatellut, liiketaloudesta kiinnostunut Tähkänen sanoo.

Nelikosta ainoastaan Hentonen on harkinnut suoraan meriteollisuutta tulevaisuuden alakseen. Mutta isänsä ja kavereidensa suositusten perusteella rakennusalasta kiinnostunut Jakonen ja metallialalle tähtäävä Järvinen saattavat hyvinkin tulevaisuudessa työskennellä vähintäänkin lähellä meriteollisuutta.

– Sehän tässä on, että Raumalla voi päästä montaa eri väylää pitkin tekemään monia mielenkiintoisia asioita. Tämä antaa nyt mahdollisuuden siihen, että pääsee kokeilemaan ja näkemään erilaisia asioita.

Kallio kertoo, että Meriteollisuus-TET -jakson kaltainen toiminta tukee koulujen oppilaanohjausta loistavasti. Hän näkee, että osana Meriteollisuus oppimisympäristönä -hanketta kehitetyllä pilotilla on tilausta jatkossakin.

– Tämä pilottiversio oli vain Raumanmeren koululle, mutta haaveissa olisi saada tästä jatkumo niin, että voimme tarjota tätä kaikille Rauman yläasteille.

– Voisin pitää ihan realistinen, että tässä voisi viikon aikana kymmenenkin oppilasta olla tutustumassa alaan.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut