Maakuntajohtaja vaatii toista raidetta Tampereelle - "Ihan lähivuosina ei ratapölkkyjä ruveta asentamaan"

"Ilmastopolitiikka lisää painetta saada tavaraliikennettä siirtymään raiteille", sanoo Asko Aro-Heinilä. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Niin sanottuja tunnin junia suunnitellaan Helsingistä Turkuun ja Tampereelle.

Nyt myös Satakuntaliitto on herännyt tavoittelemaan suuria ratainvestointeja.

Maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä vaatii lisäraidetta Kokemäen ja Tampereen välille.

– Yksi raide ei tulevaisuudessa millään riitä, jos ja kun liikennettä halutaan siirtää maanteiltä rautateille logistisista ja ilmastosyistä, sanoo Aro-Heinilä.

Jos käytössä olisi kaksi raidetta, matkustajajuna voisi kulkea Porista Tampereelle reilussa tunnissa. Nyt matkaan kuluu vähintään puolitoista tuntia.

Rauman-radalla kulkee nykyisin vain tavarajunia. Arkistokuva: Esa Urhonen

Satakuntaliiton kärkihankkeeksi

Henkilöliikennettä hidastavat lisääntyvä tavaraliikenne, välipysäkit ja lukuisat tasoristeykset, joiden kohdalla nopeutta pitää himmata.

Mikäli tavara- ja paikallisliikenne kulkisi toista raidetta, pikajuna olisi nimensä veroinen.

Satakuntaliitto onkin nostanut toisen raiteen yhdeksi kärkihankkeekseen.

– Asia tuodaan tästä lähtien aina esille, heti ensi viikon SuomiAreenasta alkaen, lupaa Aro-Heinilä.

Satakuntaliitto puhuu "päärata plussasta" tarkoittaen toimivia yhteyksiä Helsingistä Tampereelle ja sieltä Poriin/Raumalle, Seinäjoelle/Vaasaan sekä Jyväskylään.

Hintaa kertyisi puolisen miljardia

Maakuntaliitto on alustavasti arvioinut lisäraiteen kustannuksia. Hintaa kertyisi tällä tietoa noin 400 miljoonaa euroa. Ainakin 100 miljoonaa tarvittaisiin lisäksi radan geometrian parantamiseen, uusiin siltoihin ja tasoristeysten poistamiseen.

– Puhutaan niin suurista summista, ettei ratapölkkyjä ihan lähivuosina ruveta asentamaan. Lisäraidehanke on ihan polkunsa alkutaipaleella, mutta jostain pitää aina aloittaa. Esimerkiksi Rauman meriväylän syventämisestä tiedämme, että suurissa infrahankkeissa kymmenen vuotta on lyhyt aika, sanoo Aro-Heinilä.