Rauman satamaan saapui maanantaiaamuna Maersk-varustamon uuden sarjan konttilaiva, viime vuonna valmistunut Vuoksi Maersk.
Se on suurin Raumalla koskaan käynyt konttialus. Kyytiin mahtuu 3 600 konttiyksikkköä (TEU).
– Tätä ennen suurimmat Raumalla säännöllisesti käyneet konttilaivat olivat noin 1 700 TEU:n luokkaa. Yksittäisen satamakäynnin ennätys oli noin 2 500, taustoittaa Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.
Hän viittaa viime suvena Raumalla käyneeseen Hapag-Lloydin Milan Expressiin, jonka kapasiteetti on 2 484 konttiyksikköä.
Vuoksi ja Volga käyvät Raumalla
Zhoushanin telakalla Kiinassa rakennettu 200-metrinen Vuoksi Maersk tuli Raumalle Liettuan Klaipedasta. Tänään se lähtee Saksan Bremerhaveniin.Nyt ei kyse ole enää yksittäisistä visiiteistä, vaan säännöllisestä laivalinjasta. Lähtö on aina tiistaina Raumalta.
– Alukset kiertävät reittiä Bremerhaven, Klaipeda, Rauma, Pietari, Bremerhaven, kertoo Maersk Finlandin toimitusjohtaja Michael Enberg.
Vuoksi Maerskin kanssa Rauman-linjalla vuorottelee sisaralus Volga Maersk.
Toinen vastaava laivapari ajaa Kotkasta ja Helsingistä Bremerhaveniin.
Lastia riittää, jos vienti vetää
Ennen meriväylän syventämistä 12 metriin niin suuria konttilaivoja ei Raumalle saatu. Iso on harppaus myös varustamolle.
– Raumalla on tähän saakka käynyt 1 500–1 700 konttiyksikön aluksia. Näyttää kuitenkin siltä, että lastimäärät riittävät motivoimaan näiden tuplasti suurempien konttilaivojen käytön.
Enberg lisää, että sitten pitää arvioida tilanne uudelleen, mikäli Suomen vienti merkittävästi vähenee.
Raumalta Maerskin konttilaivoissa lähtee metsäteollisuuden tuotteita, mutta paljon muutakin vientitavaraa, muun muassa terästä, kemikaaleja ja lannoitteita.
Maersk tilasi seitsemän Kiinasta
Tanskalainen varustamojätti Maersk tilasi Kiinasta yhteensä seitsemän uutta jäissä kulkevaa niin sanottua feeder-konttilaivaa.
Niistä ensimmäinen, Maersk Vistula, aloitti liikennöinnin viime vuonna. Seitsemäskin on jo valmis, ja sitä odotellaan Eurooppaan saapuvaksi.
Kaikki seitsemän laivaa on nimetty v-kirjaimella alkavien eurooppalaisten jokien mukaan.
– Investointi on iso, mutta uskomme sen kannattavan. Isommat alukset alentavat kustannusta konttia kohti. Paksummat lastivirrat puolestaan mahdollistavat liikenteen keskittämisen harvempiin satamiin, Enberg kertoo.
Uudet laivat ovat ympäristöystävällisempiä. Sitä monet asiakkaat vaativat – joskin harvat ovat valmiita maksamaan mitään ekolisää.
Ala kannattaa heikosti
Enbergin mainitsema trendi suurempiin aluksiin ja harvempiin satamiin kertoo osaltaan siitä, että varustamot ovat ahtaalla.
- Ala kannattaa heikosti. Kustannukset ovat nousseet, mutta niitä on vaikea siirtää hintoihin, sanoo Enberg.
Hän ennustaa, että toimijoiden määrä jatkaa vähenemistään.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.