Makkara pitää ykköshankintana grilliin pintansa – kana ja possu lähituntumassa

Juhannus on kohta käsillä. Aiotko grillata ja jos, niitä mitä aiot hankkia grilliin? Kuva: Esa Urhonen

Grillimakkara pitää pintansa suomalaisten grillisuosikkina, koska viime kesänä  joka kolmas ostettu grillaustuote oli makkara. Tottumukset kuitenkin monipuolistuvat ja grillikausi pitenee molemmista päistä, tiedottaa Atria Oyj teettämänsä Grillaustutkimuksen tulosten perusteella.

Kanaa grillasi viime kesänä 24 prosenttia ja possua 20 prosenttia vastanneista. Suosituimpia kanatuotteita olivat fileet ja siivet. Punaisesta lihasta eniten grillattiin possunleikkeitä ja -pihvejä.

Valmisruokien, kuten erilaisten lisukesalaattien ja lämmitettävien peruna- ja kasvislisukkeiden, osuus nousi lähes kymmenyksen.

Raaka- ja muiden artesaanimakkaroiden myynti kasvoi jopa 75 prosenttia, kun perinteisten grillimakkaroiden myynnin kasvu oli yhdeksän prosenttia. Raakamakkaroiden osuus kaikista makkaroista oli silti vasta noin viisi prosenttia.

IROResearchin Grillaustutkimukseen vastasi viime elokuussa tuhat ihmistä.

Noin puolet vastaajista kertoi aloittavansa grillauskauden toukokuussa ja päättävänsä sen syyskuussa. 23 prosenttia kertoi grillanneensa jotain, mitä ei ollut ennen kokeillut.

Eniten grillausta harrastavat yli 55-vuotiaat pariskunnat, joiden osuus on kolmannes. Voimakkaimmin grillaus kasvoi perheissä, joissa on alle kouluikäisiä lapsia.

Puolet suomalaisista valitsee grillikseen kaasugrillin ja viidesosa hiiligrillin. Joka kymmenes valitsee pysyvän pihagrillin ja yhtä moni sähkögrillin.