Marttinen vaatii Saimaan kanavalta vapautuvien määrärahojen siirtämistä valtatie kahdeksan kehittämiseen

Kansanedustaja ja VT8-verkoston varapuheenjohtaja Matias Marttinen (kok.) vaatii liikennemäärärahojen ohjaamista valtatie kahdeksan kehittämiseen. Määrärahoja on vapautumassa uusiin hankkeisiin, sillä hallitus on ilmoittanut, että Saimaan kanavan investointi perutaan muuttuneen turvallisuustilanteen vuoksi.

– VT8 kehittäminen on muuttuneessa turvallisuustilanteessa entistä perustellumpaa. Länsirannikon satamat ja teollisuutemme ovat olennainen osa Suomen huoltovarmuutta. Lisäksi uudet investoinnit ovat nostamassa edelleen raskaan liikenteen kuljetusmääriä länsirannikolla, Marttinen sanoo tiedotteessa.

Marttisen mukaan Saimaan kanavan investoinnista vapautuvilla määrärahoilla voidaan käynnistää koko Pori–Rauma-yhteysvälin suunnittelu nelikaistaiseksi tieksi. Lisäksi rakennustyöt voidaan aloittaa Porissa tien nelikaistaistamisella, jonka suunnitelmat ovat valmistumassa tämän vuoden aikana.

– Kasitien kasvavat liikennemäärät, vilkas työmatkaliikenne ja teollisuuden kuljetukset puoltavat Pori-Rauma välin nelikaistaisuuden suunnittelua. Tänä vuonna valmistuvat suunnitelmat tien nelikaistaistamiseksi Porin osalta mahdollistavat rakennustöiden aloittamisen jo ensi vuonna, jos hankkeen rahoitus turvataan, Marttinen painottaa.

Marttisen mukaan on tärkeää suunnata katseet länsirannikon merkitykseen ulkomaankaupan edistämisessä Venäjälle tapahtuvan kaupan jäädyttyä pitkäksi aikaa.

– Turvallisuustilanteen vaikutukset ovat muuttanut suomalaisen ulkomaankaupan perusteita, ja länsirannikon rooli tulee entisestään kasvamaan. Välttämättömien tiehankkeiden toteuttaminen toimii edellytyksenä huoltovarmuuden ja ulkomaankaupan mahdollistamiseen Suomessa.