Marva Media investoi voimakkaasti digituotteiden kehitykseen

Raumalainen mediayhtiö Marva Media investoi sanomalehti Länsi-Suomen juhlavuoden aikana merkittävästi digitaalisten mediatuotteiden kehitykseen.

-Mediamaailma on muuttunut ja muuttuu edelleen. Jatkamme laadukkaiden painettujen tuotteiden julkaisemista ja kehittämistä, mutta tuomme vuoden 2015 aikana rinnalle monipuoliset digitaaliset mediatuotteet sekä lukijoille että mainostajille, Marva Median johtaja Reima Numminen kommentoi.

Digi-investoinnit alkavat näkyä heti alkuvuonna, kun Marva Median yhteyteen perustetaan kuusi henkilöä työllistävä MarvaLab, joka toimii mediatalon digikehitysyksikkönä. MarvaLabin toiminnasta vastaa digiliiketoiminnan kehityspäällikkö Lauri Tuomola.

-Koko Marva Media tekee digiä, mutta MarvaLabin tehtävänä on pitää kehityksen rattaat pyörimässä. MarvaLab sekoittelee luontevasti 110-vuotiasta sanomalehteä moderneihin mediaratkaisuihin, Tuomola kuvailee.

Länsi-Suomi lanseeraa digitilaukset

Perinteikkään sanomalehden ja modernien mediaratkaisujen luontevasta yhdistämisestä saadaan esimerkkiä jo nyt, kun Länsi-Suomi on aktivoinut Instagram-kuvapalvelussa. Länsi-Suomen Instagram-tilillä julkaistaan juhlavuoden aikana joka päivä mielenkiintoinen löytö arkiston kätköistä. Arkistolöydöistä kootaan erillinen nettisivusto, johon koostuu vuoden mittaan pala raumalaista historiaa.

-Alamme heti kehittää uudenlaisia sisältöjä lukijoiden iloksi. Hyödynnämme jatkossa entistä enemmän digitaalisuuden mahdollisuuksia julkaisuissamme, digituottajaksi MarvaLabiin nimitetty Maija Männistö sanoo.

Yksi merkittävimmistä vuoden 2015 aikana lanseerattavista uudistuksista tulee olemaan se, että Länsi-Suomen voi tilata myös digitaalisena. Samalla myös kestotilaajan etukortti uudistetaan ja mahdollistetaan etujen käyttö mobiililaitteilla.

-Länsi-Suomen tuleva sähköinen versio ei ole pelkkä kopio päivän lehdestä, vaan lehti tulee sisältämään myös ekstramateriaaleja, Maija Männistö huomauttaa.

MarvaLab etsii uusia osaajia

Maija Männistön ja Lauri Tuomolan lisäksi vanhoista tutuista marvamedialaisista on MarvaLabiin nimitetty digimyyntipäälliköksi Mika Kivilähde.

-Lähdemme luomaan uusia mediaratkaisuja useassa kanavassa. Mobiilikäyttö kasvaa jatkuvasti hurjaa vauhtia, joten mainoksiakin katsellaan yhä useammin myös puhelimen ruudulta. Esimerkiksi Kiekkoareena-palvelussa jo yli puolet kävijöistä käyttää palvelua mobiilisti, Kivilähde sanoo.

Jo nimitetyn kolmikon lisäksi Marva Media aloittaa lähiaikoina rekrytoinnit uusien osaajien löytämiseksi.

-Tämä on vahva signaali siitä, että Marva Media haluaa kehittyä ja olla merkittävä mediatalo myös tulevalla vuosikymmenellä, johtaja Reima Numminen kommentoi.

Länsi-Suomen Instagram-tilillä julkaistuista arkistolöydöistä koottu sivu löytyy osoitteesta: www.iloverauma.fi/ls110

Matkailijoille suunnattu I Love Rauma uudistuu

Neljänä kesänä julkaistu kesälehti I Love Rauma uudistuu merkittävästi kesällä 2015. Vaikka MarvaLab-kehittämön katse on tiukasti digitaalisuudessa, I Love Rauma ilmestyy jatkossakin myös perinteisenä painettuna versiona.

-Tuomme rinnalle digitaalisen tuotteen jo ensi kesäksi. Haluamme olla mukana kertomassa myönteistä Rauma-viestiä, ja samalla luomme tuotteen, joka helpottaa Raumalle tulleen matkailijan lomanviettoa upeassa kotikaupungissamme, MarvaLabin Lauri Tuomola sanoo.

I Love Rauma ottaa jatkossa entistä paremmin huomioon myös vieraskieliset matkailijat, joten osa sisällöistä tarjotaan myös englanniksi. Nettipalvelun kehityksessä kiinnitetään ensisijaisesti huomiota mobiilikäytön sujuvuuteen.

-Kun matkailija etsii vinkkejä vaikkapa hyvän ravintolan löytämiseen tai mistä löytäisi mukavia tuliaisia kotikonnuille viemiseksi, vastaus löytyy I Love Raumasta, digimyyntipäällikkö Mika Kivilähde luonnehtii.

I Love Rauma ilmestyy kesäksi 2015. Nettisivusto www.iloverauma.fi avataan keväällä 2015.