Mediamainonta kasvoi viime vuonna

Lehtien markkinaosuus 29 prosenttia. Vähittäiskauppa suurin mainostaja.

Mediamainontaan käytettiin viime vuonna Suomessa yhteensä 1,3 miljardia euroa. Mainonnan määrä kasvoi 4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri media-alan liitot.

Tarkasteltaessa mediaryhmäjakoa, jossa verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, printtimedialla eli sanoma-, kaupunki- ja aikakauslehdillä on edelleen suurin osuus mediamarkkinasta (29 prosenttia).

Television osuus oli 19 prosenttia ja radion 5 prosenttia.

Hakusanamainonnan (lähinnä Google) osuus oli 17 prosenttia, samoin sosiaalisen median (esimerkiksi Facebook) osuus.

Kantarin seurannan mukaan vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä oli 24 prosenttia. Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet ja autot.

Nämä kolme ryhmää muodostivat yli 40 prosenttia mainonnan kokonaismarkkinasta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut