Mediamainonta väheni viime vuonna

Mediamainontaan käytettiin Suomessa viime vuonna reilut kahdeksan prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Tiedot perustuvat Mainonnan Neuvottelukunnan TNS Gallup Oy:ltä tilaamaan tutkimukseen.


Mainontaan käytetty euromäärä laski vuonna 2013 lähes kaikissa mediaryhmissä. Kasvua oli vain verkossa ja elokuvissa.


Painettujen medioiden osuus mediamainonnasta vuonna 2013 oli yhteensä 49,5 prosenttia.


Laskua rahallisessa panostuksessa kertyi lähes 16 prosenttia.


Painettuun sanomalehtimainontaan käytettiin rahaa 15,8 prosenttia vähemmän sekä kaupunki- ja noutolehdissä mainontaan käytetty euromäärä laski 15,2 prosenttia.


Sanoma- ja kaupunkilehtimainonnan osuus painetusta mediamainonnasta oli 40,2 prosenttia.


Sähköisen mainonnan osuus koko mediamainonnasta oli 47,1 prosenttia ja verkkomediamainonnan lähes viidennes. Kasvua rahallisessa panostuksessa verkkomediamainontaan tapahtui vajaat seitsemän prosenttia.


Televisiomainontaan käytetty euromäärä laski 1,9 prosenttia ja radiomainonnan eurot laskivat vajaat viisi prosenttia.


Elokuvamainonta kasvoi 33,3 prosenttia, mutta sen osuus oli 0,2 prosenttia.