Merimiehet ottivat Nesteen ulkoistamisilmoituksen vastaan pettyneinä


Viime viikolla Neste Oil ilmoitti ulkoistavansa hoitovarustamotoimintansa norjalaiselle OSM Groupille. Ulkoistaminen liittyy yhtiön viime syyskuussa julkaisemaan suunnitelmaan, jonka mukaan Neste Oil lopettaa varustamotoiminnan kokonaan.
Turo Ihalainen on raumalainen merimies ja toimii myös Merimies-Unionin varapääluottamusmiehenä Neste Oilin varustamossa. Ihalainen on matkalla New Orleansiin M/T Purha-tankkerilla.
 

Siirto mietityttää merimiehiä


Purhalla on suomalainen miehistö, alus seilaa Suomen lipun alla ja sen omistaa Neste Oil. Ihalaisen mukaan miehistö otti ulkoistamisilmoituksen vastaan pettyneinä.
– Valtio-omisteisen yhtiön henkilöstöpolitiikkaan ollaan pettyneitä ja lähitulevaisuus mietityttää, koska OSM on täysin tuntematon työnantaja.
– Neste ja OSM ovat luvanneet selvittää koko henkilökunnalle avoimesti kaikki siirtoon liittyvät asiat. Tämä on tärkeä ja hyvä lupaus, jonka todella toivon pitävän.
 

Miten käy huoltovarmuuden?


Turo Ihalaisen mukaan merimiehet pelkäävät, että he menettävät siirrossa ansaitsemansa etuisuudet, kuten sairaskassan.
Taustalla näkyy vielä pelottavampikin peikko, huoltovarmuuden menettäminen. Huoltovarmuus tarkoittaa kykyä selviytyä häiriötilanteissa.
– Pyydänkin Suomen valtiota,ministereitä ja Nesteen johtoa kertomaan nyt selkeästi, että kuka rahoittaa miljardi euroa maksavan uuden huoltovarmuus tankkilaivaston lähivuosina?
Ihalainen painottaa, että viisi huoltovarmuustankkeria vanhenee viiden vuoden sisällä.
– Menevätkö viimeisetkin miehistön työpaikat Suomesta silloin? Vai luopuuko Suomi huoltovarmuudesta, eikö tämä tullut päättäjille mieleen nykyistä päätöstä siunatessa, Ihalainen ihmettelee.
 

Hautalalle tylyt meriterveiset


Kun Ihalainen suomii päättäjiä huoltovarmuudesta, hän viittaa eritoten valtion omistajaohjauksesta vastaavaan ministeriin Heidi Hautalaan. Millaiset terveiset Ihalainen Hautalalle lähettäisi?
 – Toivottavasti Hautalan ja muiden päättäjien ei tarvitse koskaan nähdä sitä, kun Suomen rannikko mustuu öljystä mukavuuslipun alla seilaavan tankkerin toimesta. Silloin saattaisi alkaa omatunto ehkä kolkuttaa. Ehkä hänelle silloin tulisi neljän tuhannen euron sopeuttamiseläkettä nauttiessa mieleen, että mitenhän sillä suomalaisella merimiehellä menee siellä työttömyyskortistossa?
 

Suunta syvyyksiin valittu


Koko merimiesalan tulevaisuus Suomessa on Turo Ihalaisen mukaan synkkien pilvien peitossa.
– Suomen lipun alla oleva laivasto on jo nyt hyvin pieni ja tulevaisuudessa sekamiehitykset lienevät niissäkin laivoissa arkipäivää kuten jo nyt osassa rahtilaivoja. Tämä tarkoittaa minusta lisää työttömyyttä muutoksen aikana.
Pahin kauhuskenaario olisi, että muutamassa vuodessa laivoista katoaisi suomalainen miehistö ja myöhemmin myös päällystö.
 

Sinivalkoinen toive elää


Turo Ihalaisen mukaan suomalaisten elinkustannuksilla ei voi mitenkään kilpailla palkoissa halpatyömaista tulijoiden kanssa.
– Varsinkaan jos ammattitaitoa ei arvosteta, vaan merkonomi katsoo pelkkää kustannustasoa. Palkat merellä ovat kuitenkin teollisuuden keskitasolla.
Ihalaisella on sinivalkoinen haave tulevaisuudelle, vaikka se tällä hetkellä tuntuukin kaukaiselta.
– Toivon että valtio ymmärtäisi lähivuosina laittaa saman katon alle kaikki huoltovarmuuteen liittyvät merenkulun toimijat eli tankkerit, murtajat, väylänhoidon ja niin edelleen. Ja tämän firman laivoissa lukisi Suomi ja se työllistäisi suomalaisia, ammattitaitoisia merimiehiä.