Merimies-Unioni vaatii: Rauman uuden sahan kuljetukset saatava suomalaisille varustamoille

Samaa toivotaan Kemin biotuotetehtaalle.

| Päivitetty

Merimiehiä edustava ammattiliitto Suomen Merimies-Unioni (SMU) toivoo, että Metsä Fibren uuden Kemin biotuotetehtaan sekä Rauman sahan kuljetukset sataisivat suomalaisten varustamoiden laariin.

– Suomalaiset varustamot ovat pienempiä ja niillä pitäisi olla tiedossa varmoja rahtaussopimuksia, jotta ne voivat investoida uuteen tonnistoon. Ruotsissa valtio on takaamassa alusrahoituksia. Suomessa varustamot ovat toivoneet vastaavaa järjestlemää, jotta uuteen tonnistoon olisi nykyistä helpompi saada rahoitusta, todetaan SMU:n maanantaina julkaisemassa tiedotteessa.

Metsä Groupin meriliikennejohtaja Jyrki Ranki kertoo tiedotteessa, että valmista sahatavaraa tulee kulkemaan maailamlle Rauman satamasta.

– Raumalta sahatavaraa kuljetetaan useille eri markkinoille erityyppisillä kuljetusratkaisuilla. Rauman satama on myös merkittävä konttisatama, joten sahatavaraa tullaan kuljettamaan sieltä myös konteissa, Ranki sanoo.

Samaten sellua tullaan laivaamaan Kemistä perinteisillä lolo-laivoilla. Erilaisia toimijoita kuljetuksiin kartoitetaan pikkuhiljaa, joten suomalaisten varustamoiden on syytä olla hereillä asiassa, SMU evästää.

– Kartoitamme kaikkia toimijoita ja teemme kilpailutuksen. Kaikki rahtaussopimukset tullaan kilpailuttamaan. Varustamoiden kanssa tekemämme sopimukset ovat määräaikaisia, noin vuodesta viiteen vuoteen.

– Teemme normaalin kilpailutuksen, jossa on tietyt valintakriteerit. Meillä on rahtauksille omat ohjeistukset ja säännöstöt, Ranki kertoo.

Juttua korjattu 14.29: Metsä Groupin meriliikennejohtajan nimi, Jyrki Ranki, oli tippunut jutusta pois.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut