Metsä Fibre teki Europortsin kanssa diilin Rauman uuden sahan satamaoperoinnista

Rakenteilla olevalle Metsän sahalle ei tule lainkaan varastoa, vaan kaikki tuotteet kulkevat Rauman sataman kautta. Suurin osa lähtee vientiin Eurooppaan ja Aasiaan. Kuva: Metsä Fibre

Metsä Fibre ja Euroports ovat päässeet sopimukseen Rauman uuden mäntysahan satamaoperoinnista. Neljän vuoden diili alkaa kesästä 2022, jolloin sahan tuotanto alkaa. 

Metsän sahalle sellutehtaan tontille ei tule lainkaan varastoa, vaan kaikki tuotteet kulkevat Rauman sataman kautta. Suurin osa lähtee vientiin Eurooppaan ja Aasiaan.

Sahatavara siirtyy paketoinnista automaattisena kuljetinsiirtona suoraan kuljetusvälineeseen, joka vie sahatavaran satamavarastoon. 

–  Europortsin palvelusopimus tarjoaa toimivan logistisen ratkaisun sahatavaran viennille. Yhtiö huolehtii tuotteidemme vastaanotosta, varastoinnista ja edelleen lähetyksestä. Europortsilla on valmiiksi laaja-alaista osaamista sekä nykyajan vaatimusten mukaista laitteistoa, Rauman sahan projektijohtaja Harri Haapaniemi kertoo tiedotteessa.

Euroports Rauman kautta kulkee yli 600 000 kuutiota sahatavaraa vuodessa. Rauma on noussut länsirannikon suurimmaksi sahatavarasatamaksi. Uusi saha nostaa volyymin uudelle tasolle, sillä vuosituotanto on perti 750 000 kuutiota.

–  Raumasta tulee muodostumaan valtakunnallisesti merkittävä mekaanisen metsäteollisuuden Hub. Odotamme tämän luovan mahdollisuuksia myös muun liikenteen kasvulle esimerkiksi uusien merikuljetusreittien myötä, kommentoi Europortsin toimitusjohtaja Sari De Meulder.

Europortsin pitää tehdä investointeja.

–  Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti uusi kalustomme tulee olemaan pääsääntöisesti sähkökäyttöisiä, De Meulder mainitsee.

Lisää aiheesta

Vain tilaajille Paperivienti vähenee, mutta satama voi kasvaa, sanoo tuleva satamajohtaja

Vain tilaajille Rauman sataman liikenteen vilkastuminen onkin pääosin tilastoharhaa