Metsäteollisuuden vienti kasvoi Raumalla – Järviluodon tieyhteys rakennettu

Liikenne-ennuste ylittyi selvästi sellun, paperin ja sahatavaran osalta. Muun muassa metallien, koneiden ja laitteiden tuonti kasvoi selvästi, kertoo Rauman Sataman toimitusjohtaja Janne Virta.

| Päivitetty

Järviluodon pengertien viimeistelytyöt saatetaan loppuun tammikuun loppuun mennessä, kertoo Janne Virta. Arkistokuva: Juha Sinisalo

Metsäteollisuuden vienti sekä tuontiliikenteen kasvu nostivat liikennemäärän lievästi plussalle, 5,1 miljoonaan tonniin, kertoi Rauman Satama.

Plussa on tietysti parempi kuin miinus. Isoon iloon ei vielä ole syytä, sillä vertailukohtana oli ensimmäinen koronavuosi 2020.

Alle viiden miljoonan tonnin Raumalla on jääty viimeksi vuonna 1998. Ennätysvuonna 2008 Rauman sataman kautta kulki tavaraa yli 7 miljoonaa tonnia.

– Liikenne-ennuste ylittyi selvästi sellun, paperin ja sahatavaran osalta. Muun muassa metallien, koneiden ja laitteiden tuonti kasvoi selvästi, kertoo Rauman Sataman toimitusjohtaja Janne Virta.

Odotukset tälle vuodelle ovat varovaiset. Valopilkkuna on Metsä Fibren sahan käynnistäminen Raumalla. Viljaliikenteessä on myös positiivisia näkymiä.

Konttiliikenne, johon Raumalla on suuresti satsattu, väheni viime vuonna noin 4 prosenttia.

Laivakäyntejä oli 952, sekin hieman vähemmän kuin vuonna 2020. Hieman yllättäen Raumalla käyneiden laivojen keskikoko pieneni jonkin verran. Meriväylää syvennettiin, jotta Raumalle pääsisi suuremmillakin laivoilla.

Uusien satamakenttien viimeinen vaihe, Petäjäs 4, luovutettiin satamayhtiölle loppuvuodesta. Kenttä päällystetään myöhemmin.

– Järviluodon tieyhteys on rakennettu. Viimeistelytyöt saatetaan loppuun tammikuun loppuun mennessä. Tietä voidaan käyttää Järviluodon tulevaisuuden valmisteluun ja maanrakennustöihin, kertoo Virta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut