Migri haluaa kuulla asiakkaitaan – Ylijohtaja Ilkka Haahtela toivoo vaalipuheisiin aina Suomen tulevaisuutta: "Ei irroteta sitä niin, että onko maahanmuutto jotain"

Ylijohtaja Ilkka Haahtela juurruttaa maahanmuuttovirastoon ihmisläheistä päätösten harkintaa ja läpinäkyvää, ennakoitavaa palvelukulttuuria. Kun lupaprosessi pannaan alulle, ihmisellä pitäisi olla tieto käsittelyn oletetusta kestosta. Kielteisen päätöksen saajankin pitäisi kyetä ymmärtämään kriteeristö ja päätösprosessi, Haahtela linjaa.
Ylijohtaja Ilkka Haahtela juurruttaa maahanmuuttovirastoon ihmisläheistä päätösten harkintaa ja läpinäkyvää, ennakoitavaa palvelukulttuuria. Kun lupaprosessi pannaan alulle, ihmisellä pitäisi olla tieto käsittelyn oletetusta kestosta. Kielteisen päätöksen saajankin pitäisi kyetä ymmärtämään kriteeristö ja päätösprosessi, Haahtela linjaa. Kuva: MAURI RATILAINEN

Pasilan virastokeskuksen rauhassa ei näy oleskeluluvan hakijoita, ei liioin maahanmuuton kautta Suomeen haettuja huippuosaajia. Edes viime helmikuun jälkeen turvaan tulleita lähes 48 000 ukrainalaista ei näy kansoittamassa Maahanmuuttoviraston eli Migrin tuloaulaa, sillä asiakaspalvelupisteet ovat toisaalla.