Mikä saa painamaan punaista nappulaa?

Rauman sosiaali- ja terveysvirasto etsii 9. marraskuuta asti vapaaehtoisia kaupunkilaisia asiakasraatiinsa. Raadin tarkoituksena on tehdä kehittämisehdotuksia ja antaa palautetta Rauman avoterveydenhuollon lääkärien ja hoitajien vastaanotolle pääsystä sekä puhelinpalveluista.

– Kyseessä on pilottikokeilu, kertoo Pikassos Oy:n suunnittelija Heli Toroska.

Asiakasraati kokoontuu aluksi kaksi kertaa hänen johdollaan. Istunnoissa kertynyt aineisto viedään työntekijöiden ja esimiesten käsittelyyn, minkä jälkeen raati saa palautteen tekemiinsä ehdotuksiin.

Heli Toroskan ja ylihoitaja Anne Vertainen-Hiirosen mukaan tavalliset asiakastyytyväisyyskyselytkin tuovat arvokasta informaatiota. Asiakasraadin avulla toivotaan kuitenkin syvällisempää tietoa siitä, mitä mielipiteiden taustalta löytyy.

– Asiakastyytyväisyyslaitteeseen vastanneista 20 prosenttia on voinut painaa punaista nappulaa, mutta oleellista on selvittää myös syyt siihen, Vertainen-Hiironen sanoo.

Asiakasraatiin on tarkoitus valita 10–12 henkilöä niin, että joukkoon kuuluu eri-ikäisiä miehiä ja naisia, jotka ovat käyttäneet palveluita eri aikaväleillä.

Hakulomakkeen voi palauttaa postitse Rauman sosiaali- ja terveysvirastoon tai sen voi viedä suoraan pääterveysasemalle tai kaupungin palvelupisteeseen Pyyrmanniin.