Milloin ja miten laivatilaukset näkyvät Rauman telakalla?

Merenkurkun-lauttaa suunnitellaan kiivaasti, rakentaminen alkaa syksyllä.

Rauma Marine Constructions allekirjoitti keskiviikkona sopimuksen matkustaja-autolautan rakentamisesta Tallinkille.

– Varsinainen sopimus tarkoittaa, että nyt se on sitten varma. Ilman muuta se huojentaa mieltä, niin meillä kuin kumppaniyrityksissä. Huolissani en ollut, koska olen tottunut luottamaan pörssiyhtiöihin. Aiesopimus oli jo vahva, kommentoi RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Kaksi kuukautta sitten varmistui Kvarken Linkin laivakauppa. Raumalla rakennetaan matkustaja-autolautta Merenkurkun liikenteeseen, Vaasan ja Uumajan välille.

Liki varmana voi pitää myös neljän sotalaivan tilausta. Neuvottelut ovat loppusuoralla. Sopimus voidaan tehdä, kun Suomi saa uuden hallituksen.

Neljä monitoimista korvettia nostaa RMC:n laivakauppojen yhteisarvon 970 miljoonaan euroon.

– Kahden lautan ja sotalaivojen työllistävä vaikutus on yhteensä 6000–7000 henkilötyövuotta, ynnää Heinimaa.

Tallinkin suunnittelu käyntiin syksyllä

Millä aikataululla edellä lueteltuja laivoja Raumalla rakennetaan?

– Vaasan-laivaa suunnitellaan jo kiivaasti. Tallinkin aluksen suunnittelu käynnistyy alkusyksyllä, kertoo Heinimaa.

Deltamarin tiedotti suunnittelusopimuksestaan Kvarken Linkin lauttaan.

– Käytämme myös Elomaticia ja muita tunnettuja suomalaisia suunnittelutoimistoja, huomautti Heinimaa.

Kaksi lauttaa rinnan tuotannossa

Vaasan-lautan tuotanto alkaa telakalla syyskuun lopulla ja Tallinkin shuttle-aluksen tuotanto ensi vuoden maaliskuussa.

– Siinä vaiheessa aletaan saavuttaa huippukuormitus, keskimäärin tuhatkunta henkilöä. Piikkikuormitus on toistatuhatta, arvioi Heinimaa.

Kahteen lauttaan tehdään jonkin verran lohkoalihankintaa, mutta toimitusjohtajan mukaan työ keskittyy pitkälti Rauman telakan ympärille.

Kvarken Linkin laiva luovutetaan huhtikuussa 2021 ja Tallinkin laiva tammikuussa 2022.

Neljä korvettia peräjälkeen

Matkustaja-autolauttojen valmistumisen jälkeen työt jatkuvat sotalaivojen rakentamisella.

– Todennäköisesti silloinkin ollaan lähellä tuhatta henkilötyövuotta, sanoo Heinimaa.

Taistelualusten perussuunnittelu alkoi jo vuonna 2017. Loput suunnittelusta tehdään sen jälkeen, kun korvettien päälaitteet on kilpailutettu ja valittu.

Tällä tietoa Merivoimien alusten rakentaminen ajoittuisi vuosille 2020–2027. Aikataulu tarkentuu, kun sopimus on tehty.

Raumalla rakennettavat Pohjanmaa-luokan korvetit korvaavat neljä Rauma-luokan ohjusvenettä ja kaksi Hämeenmaa-luokan miinalaivaa, joiden elinkaari päättyy.

RMC vahvistaa organisaatiotaan

RMC vahvistaa omaa organisaatiotaan töiden lisääntyessä.

– Joka kuukausi tulee muutama kaveri. Nyt meitä on noin 110. Määrä nousee noin 150:een, sanoo Heinimaa.

Hän lisää, että myös verkostotoimijat kasvavat pystyäkseen hoitamaan vaativat projektit.

RMC on tehnyt teräslohkoja Meyerin Turun telakalla rakennettaviin risteilijöihin.

– Viime viikolla lähti viimeinen lohko. Helsingin meripaviljonkin terassia rakennetaan meillä parhaillaan. Sen jälkeen virittäydytään pääosin omiin töihin, mutta piirustuslaudalla on koko ajan projekteja. Olemme niistä edelleen kiinnostuneita, painottaa Heinimaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut