Minna ja Ferdinand - aikansa radikaalit: Minna Rytisalon romaanin pohjalta dramatisoitu näytelmä on onnellinen avioliittokuvaus

Kantaesitys saa ensi-iltansa Porin Teatterissa elokuun lopulla.

Kirjailija Minna Rytisalo on vaikuttunut, jopa liikuttunut romaaninsa Rouva C siirtymisestä näyttämölle. Vuonna 2019 ilmestynyt fiktiivinen Minna Canth -elämäkerta valmistuu parhaillaan teatteriesitykseksi Porin teatterin pienelle näyttämölle.

– Itkin vuolaasti aamun harjoituksissa nähdessäni tekstini elävänä lavalla. Oli ainutlaatuinen tilaisuus päästä näkemään teoksen päätymistä eri muotoon. Se on kirjailijalle suuri kunnianosoitus, Porissa kuluvalla viikolla vieraillut kirjailija sanoo.

Kirjailija myöntää etukäteen jopa jännittäneensä.

– Vaikka eihän kirja enää minun käsissäni ole sen jälkeen, kun se on päätynyt lukijalle.

Irti epookista

Rytisalo ei ole ollut mukana näytelmän dramatisoinnissa, se on Canth-tulkinnoistaan tutun dramaturgi-ohjaaja Heini Tolan käsialaa. Ohjaajan tavaramerkki, pelkistetty tyyli, on vahvasti näkyvissä lavastuksessa. Paljon muuta näyttämöllä ei nähdä kuin valkoisia puutuoleja.

– Lähtökohtani on aina se, etten tee näköispatsaita eikä esityksissä pitäydytä orjallisesti epookissa, Tola toteaa.

Erilainen elämäkerta

Rouva C on tarina siitä, mitä Minna Canthin elämässä tapahtui ennen kuin hänestä tuli kaikkien tuntema kirjailija. Romaani ja näytelmä keskittyvät nuoren Minnan elämään, aikuistumiseen, avioliittoon lehtori Ferdinand Canthin kanssa sekä äitiyteen.

Elämäkertaromaani syntyi, koska sellainen puuttui Canthista.

– En kuitenkaan halunnut kirjoittaa vanhasta ihmisestä muistelemassa menneisyyttään, vaan niistä silmuista, jotka puhkeavat vasta puolison kuoleman jälkeen. Kirja loppuu siihen, mistä alkaa se elämä, jonka Canthista tunnemme, Rytisalo kertoo.

Uusi näkökulma

Kirjailijaa innosti alun alkaen tarttumaan aiheeseen Minna Maijalan tutkimus Herkkä, hellä ja hehkuvainen, joka antoi uuden näkökulman muun muassa Canthien avioliittoon ja puoliso Ferdinandiin.

– Hän ei ollutkaan se määräilevä despootti, joka piti pikkuvaimoaan kodin seinien sisäpuolella, Rytisalo sanoo.

Aiemmissa tulkinnoissa Canthin on sanottu jopa kuvaavan teoksissaan omaa avioliittoaan. Rytisalo kirjoitti kuitenkin onnellisen avioliiton tarinan.

Avioliitto nousee vahvasti esille myös näyttämöllä.

– Ferdinand oli uuden ajan ihminen, joka nimenomaan tuki vaimoaan ja kehotti häntä kirjoittamaan. Vaikka Minna Canth oli voimakastahtoinen nainen ja utelias maailma kohtaan, olisiko hänestä tullut sellaista novellistia, ellei hänellä olisi ollut tämänkaltaista puolisoa rinnallaan? ohjaaja Tola pohtii.

Tavoiteltu teos

Rouva C:n päätyminen Poriin on oma tarinansa. Esitysoikeudet nappasi Seinäjoen kaupunginteatterissa vielä työskennellyt teatterin taiteellinen johtaja Christian Lindroos. Samaan aikaan myös Heini Tola havitteli samoja oikeuksia.

Lindroos ei halunnut ryhtyä itse dramatisoimaan teosta, vaan soitti Tolalle, joka on aiemmin tuonut tähän päivään Canthin  tuotannosta muassa Papin perheen, Työmiehen vaimon ja Anna-Liisan.

Tolaa Canthissa kiinnostavat tarinat ja tarkkanäköinen ihmismielen kuvaus.

– Kun karsii sen kaiken aikakauden mukanaan tuoman raskaan naturalismin, jäljelle jää aivan mielettömän koskettavia tarinoita.

Tola pitää teatterin tekemisessä lähtökohtanaan aina sen miettimistä, miten teoksen ja henkilöt voi tuoda nykyaikaan, jotta ne koskettavat nykykatsojaa.

Rouva C:ssä kiinnostava kulma ohjaajan mukaan on päähenkilön radikaalisuus konservatiivisena aikana.

– Ja sosiaalisen omatunnon herääminen: köyhyyden ja epätasa-arvon näkeminen, jotka olivat ihan toista luokkaa 1800-luvulla kuin tänä päivänä, mutta joista esiintyy edelleen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut