Mitä tehdä, kun pääbisnes kuivuu alta?

Raumalaisyritys näyttää löytäneen uuden kasvun tien. Kesällä Alfa Laval Aalborg sai 17 miljoonan ja syksyllä 21 miljoonan euron kaupat uudelta alalta.

Harri Lotila esitteli vuonna 2018 hukkalämmön talteenottoa dieselvoimalan kylkeen asennettavalla kattilalla. Kuvassa pienoismalli noin 15-metrisestä kattilasta.

Alfa Laval Aalborg Oy sai kesällä 17 miljoonan euron ja nyt syyskuussa 21 miljoonan euron tilaukset.

Ne ovat sata ihmistä Raumalla työllistävälle firmalle suuria, sillä yhtiön viime vuoden liikevaihto oli noin 22 miljoonaa euroa.

Vielä merkittävämpää on, että isot kaupat tehtiin uudella liiketoiminta-alueella, kaasuturbiinilaitosten lämmön talteenotossa.

– Kesäkuun kaupan asiakkaana on sveitsiläinen energia-alan toimija ja kohteena englantilainen paperitehdas. Tämä tuore tilaus tuli Karibian alueelta. Tarkemmin en voi sanoa, koska asiakas ei ole kauppaa vielä julkistanut. Sinne toimitetaan kaksitoista kattilaa, joista raskaimmat painavat 120 tonnia, kertoo Alfa Laval Aalborgin toimitusjohtaja Harri Lotila.

Havainnekuva neljästä Alfa Laval Aalborgin kattilayksiköstä.Kuva: Alfa Laval Aalborg

Miksi tuloskunto romahti?

Vuosina 2018–2020 raumalaisyhtiö teki yhteensä liki 19 miljoonan euron liikevoiton. Kaksi viime vuotta on tuottanut tappiota.

Mikä on tuloskunnon romahduksen syy?

– Syitä on useita. Suurin oli ehkä korporaation siirtohinnoittelulainsäädäntö, jonka vuoksi voitto kasaantui Singaporeen Rauman sijaan – mikä kyllä korjaantuu tänä vuonna.

– Lisäksi entinen pääbisneksemme eli moottorivoimaloiden hukkalämmön talteenotto on pienentynyt merkittävästi. Moottorivoimaloita ei entiseen tapaan käytetä perussähkön tuotannossa, vaan usein säätövoimana silloin kun tarvitaan.

Esimerkiksi Wärtsilä on ollut raumalaisyhtiön suuri asiakas.

Kymmenkunta kansallisuutta

Viisi vuotta sitten Raumalla ruvettiin toden teolla tutkimaan uusia liiketoiminta-alueita.

– Vuonna 2021 julkaistuun strategiaan tämä kaasuturbiinien hukkalämmön talteenotto päätyi sitten yhdeksi kolmesta painopistealueestamme.

Nyt tehty työ alkaa tuottaa tulosta.

– Uusien kauppojen myötä olemme jo palkanneet kymmenkunta uutta osaajaa ja tulemme palkkaamaan vielä lisää. Viitisenkymmentä henkilöä Raumalla saa töitä näissä uusissa projekteissa.

Henkilöt tarkoittavat tässä yhteydessä insinöörejä. Miten osaajia on taloon löytynyt?

– Se helpottaa rekrytointeja, ettei meillä tarvitse osata suomea. Työkieli on englanti, kun Raumallakin on kymmenkunta kansallisuutta. Rauma on pieni kaupunki, jossa kilpaillaan tänne haluavista, sanoo Lotila.

Hiilidioksidia otetaan Raumalla jo talteen

Entä ne kaksi muuta painopistealuetta?

– Toinen on risteilyalusten vihreät polttoaineet kuten metanoli, nytkin on kaksi tilausta kattiloista.

– Kolmatta kutsumme ympäristöbisnekseksi. Se on lämmön talteenottoa teollisuusprosesseissa, esimerkiksi lasi- ja terästehtaissa.

Lotila ennakoi, että kaasuturbiinilaitoksetkin ovat välivaihe vihreässä siirtymässä. Nyt näkymät ovat hyvin lupaavat – mutta pidemmällekin kannattaa aina katsoa.

– Hiilidioksidin talteenotto on yksi vaihtoehto. Meillä on Raumalla pieni koelaitos. Homma osataan jo pienessä mittakaavassa, nyt odotetaan milloin näitä aletaan tarvita.

Raumalta johdetaan Singaporen yksikköä

Harri Lotila sai vuonna 2020 vastuulleen myös yhtiön offshore-kattilabisneksen. Nyt Raumalta johdetaan yksikköä, jolla on työntekijöitä kahdeksassa maassa.

– Raumalla suurin osa, mutta Singaporessa kolmisenkymmentä ja Australiassa vajaat kymmenen. Offshore oli tappiollista, mutta se on saatu käännettyä voitolliseksi, kertoo Lotila.

Haastattelua tehtäessä Lotila oli matkalla Singaporeen, kolmatta kertaa vuoden sisällä.

– Menen tutustumaan paremmin ihmisiin ja itselleni vielä vähän vieraaseen bisnekseen.

Offshorekin on Alfa Lavalille kattilakauppaa, hukkalämmön talteenottoa ja lämpöä prosesseissa.

Kaasua käsitteleviä asiakkaita on muun muassa Brasiliassa, Afrikan rannikoilla ja Kiinanmerellä.

Kun nesteytettyä maakaasua (lng) tuodaan Eurooppaan tankkereilla, kaasua pitää lämmittää, jotta sen voi siirtää maihin kaasuverkostoon.

Tarina alkoi telakalta

Alfa Laval Aalborg Oy:n tarina alkoi Rauma-Repolan Uudenkaupungin telakalta, joka ryhtyi 1950-luvulla valmistamaan laivakattiloita.

Yrityskauppa toi yhtiön Finnyardsin omistukseen ja osaksi Pipemastersia. Vuonna 1994 tuotevalikoimaan lisättiin maavoimalaitosten lämmöntalteenotto.

Tanskalainen Aalborg Industries osti Pipemastersin 1997. Vuonna 2011 ruotsalainen Alfa Laval puolestaan osti Aalborgin.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut