Havainnekuvat jättävät vielä avoimia kysymyksiä – Miten tila riittää uudella linja-asemalla?

 "Moni ei ymmärrä, kuinka paljon peruuttavalla bussilla jää katvealuetta, johon peileillä ei näe. Jos alueella on vähänkin liikennettä, niin onnettomuuksien riski on suuri", kertoo bussifirman liikennepäällikkö.

| Päivitetty

Rauman linja-autoasema on väliaikaisesti seurakuntatalon vieressä. Seuraavan sijainnin etsintä on käynnissä.

Rauman linja-autoaseman uusista suunnitelmista julkaistiin alustavia havainnekuvia viime viikolla Länsi-Suomessa (LS 22.9.). Havainnekuvissa Nortamonkadun varteen piirretty erillinen linja-autoasema korvaisi aiemman suunnitelman, jossa linja-autoasema olisi rakennettu tulevan kauppakeskuksen yhteyteen.

Kaupunki ei ole tehnyt vielä päätöstä uuden hankkeen toteuttamisesta, ja kokonaisuuden suunnittelu päätöksentekoprosessia varten on vielä kesken.

– Ensi viikolla saamme valmiiksi suunnittelun muun muassa liikennejärjestelyjen osalta, kaupungin kaavoitusjohtaja Juha Eskolin sanoo.

”Perusidea ok, riittääkö tila?”

Länsi-Suomi kysyi Satakunnan Liikenteen liikennepäällikkö Petteri Hurskaiselta, miltä julkaistujen havainnekuvien mukainen linja-autoasema vaikuttaisi liikennöitsijän näkökulmasta. Satakunnan Liikenne ei vielä tässä vaiheessa ole ollut mukana havainnekuvien mukaisen linja-autoaseman suunnittelussa.

– Perusidea on ihan ok. Kuvista tulee kuitenkin mieleen, että tontti on aika napakka. Riittääkö tila? Käytännössä aseman käyttö ei mene niin, että linja-auto tulee, käy ja lähtee. On paljon muutakin, mitä pitää ottaa huomioon, Hurskainen sanoo.

Hurskainen listaa muutamia asioita, joita havainnekuvista ei selviä: peruuttavien linja-autojen turvallisuus, henkilöautojen pysäköinti, linja-autojen purku ja taukopaikat sekä tilausajojen huomiointi. Kehuja hän antaa keskeiselle sijainnille.

Peruuttaminen arveluttaa

Hurskaisen mukaan peruuttamalla matkaan lähteminen ei ole linja-autoille ongelma – niin kauan kun voi olla varma, että takana ei ole ketään.

– Moni ei ymmärrä, kuinka paljon peruuttavalla bussilla jää katvealuetta, johon peileillä ei näe. Jos alueella on vähänkin liikennettä, niin onnettomuuksien riski on suuri.

Hurskainen kertoo olleensa suunnittelemassa Porin matkakeskuksen linja-autokenttää. Siellä hänen mukaansa aluksi suunniteltiin laitureita, joista lähdetään peruuttamalla.

– Siellä päädyttiin vaihtamaan malliin, jossa bussit kulkevat laiturialueella vain eteenpäin, ja se on mielestäni parempi.

Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja toteaa, että päätylaiturit olivat suunnitelmissa myös, kun linja-autoasemaa suunniteltiin kauppakeskuksen yhteyteen. Uudelle suunnitellulle tontille läpiajettavia laitureita ei mahtuisi. Turvallisuus on kuitenkin huomioitu, Pajuoja vakuuttaa.

– Tarkoitus on, että laiturialueelle ei tule muuta liikennettä kuin linja-autot ja taksit. Myös kävelyn ja pyöräilyn reitit on huomioitu suunnitelmissa.

Saattoliikenteelle uusi parkkialue

Satakunnan Liikenteen Hurskainen toteaa, että Rauman julkaistuista kuvista ei selviä, mihin asemalle tulevien henkilöautojen pysäköinti on järjestetty.

– Jos joku esimerkiksi aamulla tulee autolla Kaarolta asemalle ja matkustaa linja-autolla Helsinkiin, mihin auto jää siksi aikaa?

Kaupungin Pajuojan mukaan saattoliikenne ja pidempiaikainen pysäköinti on huomioitu koko Länsirannan alueen suunnitelmissa.

– Pidempiaikaista pysäköintiähän ei ollut entiselläkään asemalla, vaan se tapahtui viereisillä kaduilla ja pysäköintialueilla. Jatkossakin pysäköinti tapahtuisi esimerkiksi kauppakeskuksen parkkihallissa ja kaupungin yleisillä pysäköintialueilla. Saattoliikenne eli asemalle ihmisiä tuovat ja sieltä hakevat pysähtyisivät uuden Kotolankadun mutkaan suunnitellulle pysäköintialueelle.

Linja-autoasema arkkitehtitoimiston havainnekuvassa.

Missä taukoa pitävät autot ja tilausajot?

Hurskainen huomauttaa, että tauolla oleville linja-autoille tulisi osoittaa paikka.

– Jollei se ole linja-autoasemalla, onko siinä lähimailla jokin sopiva paikka, Hurskainen miettii.

Pajuoja kertoo, että uusissa suunnitelmissa linja-autojen odottelupaikat osoitetaan kadunvarsien pysäköintipaikoista.

– Erillistä odottelualuetta ei olisi nykyisen Tuulensuun P-alueen lisäksi, mutta paikkoja voidaan osoittaa myös katuverkolta tarpeen mukaan.

Myös tilausajoille olisi Pajuojan mukaan paikkansa.

– Aikataulutettu tilausajo voi käyttää myös linja-autoaseman laitureita, ja Savilankadulle voidaan osoittaa nykyisten tilausajopysäkkien lisäksi myös uusia pysäkkejä turistibussien tarpeisiin, mikäli tarve on.

Havainnekuvat vain osana suunnittelua

Kaupungin kaavoitusjohtaja Eskolin muistuttaa, että julkaistut havainnekuvat ovat vain yksi osa linja-autoaseman suunnittelua. Kaupunki tekee ennen käyttäjien ja muiden asiantuntijoiden mukaantuloa omat suunnitelmansa valmiiksi.

– Varmasti näistä ensimmäisistä havainnekuvista herää monenlaisia kysymyksiä, eikä niiden ole tarkoituskaan vastata kaikkeen. Ensi viikolla valmistuvat suunnitelmat ottavat kantaa näihin kysymyksiin.

Mikäli hanke myöhemmin etenee päätöksentekoprosessin kautta toteutukseen, myös käyttäjät – muiden muassa liikennöitsijät – kutsutaan mukaan suunnitteluun.

– Totta kai tällaisessa projektissa kaikki tahot kutsumaan tekemään yhteistyötä, Eskolin sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut