Mopoista museorekisteriin eniten Pappa-Tuntureita

Satakunnan Mobilistien museoajoneuvotarkastajat Jan Raita ja Ari Rantala ovat tuttu näky Eurajoen mopokerholla. Kun kerholaiset ovat ahertaneet mopojensa parissa niin kauan, että museorekisteristatus voisi olla mahdollinen, tarkastajat tulevat paikalle.

– Useimmiten ongelmana on se, ettei ajoneuvo täytä museorekisteriin vaadittavaa ikää. Museorekisteriin haettavan ajoneuvon pitää olla vähintään 30 vuotta vanha valmistusvuoden päättymisestä laskettuna, Ari Rantala kertoo Satakunnan alueen museorekisterihylkäyksistä.

Museorekisteröitävä mopo täytyy myös olla sellaisessa kunnossa kuin se on tehtaalta tullut. Kaikkien osien ei tarvitse olla alkuperäisiä, vaan osat voivat olla myös uutta tuotantoa.

Viime vuosi oli Satakunnan Mobilistien museoajoneuvotarkastajille erittäin kiireinen, etenkin mopojen suhteen. Yli sata mopoa museorekisteröitiin Satakunnan alueella.

– Ehdottomasti eniten museorekisteriin tulee Pappa-Tuntureita, Ari Rantala kertoo.

Kun ajoneuvo pääsee museorekisteriin, sen vakuutusmaksut pienenevät merkittävästi. Mutta samalla myös sen vuosittaista käyttöaikaa rajoitetaan. Museorekisterissä olevalla ajoneuvolla saa ajaa vain 30 vuorokautena vuodessa.