Muistatko m/s Princess Isabellan tapauksen? Sitä käsitellään oikeudessa jälleen ensi viikolla, vaikka ensimmäistä kertaa asia tuli oikeudessa vireille vuonna 1995

Raumallakin risteilleen matkustaja-aluksen kapteeni ja alusta pyörittänyt yhtiö vaativat Länsi-Suomen osuuspankilta jälleen korvauksia ja palkkasaatavia.

Koko Suomen mittakaavassakin varsin poikkeuksellinen ja vahvasti Raumaan linkittyvä niin sanottu Princess Isabellan juttu etenee oikeuden käsiteltäväksi vielä ainakin kerran.

Osapuolina ovat laivayhtiö Oy ST-Line Ltd ja sen yrittäjänä toiminut Tatu Hoikkala sekä nykyinen Länsi-Suomen Osuuspankki, aikaisemmin Rauman seudun Osuuspankki.

Poikkeuksellista on, että samat osapuolet ovat käyneet oikeutta Rauman käräjäoikeudessa ensimmäisen kerran jo vuonna 1995. Pankin ja yhtiön välisiä asioita on käsitelty useissa oikeusasteissa monta kertaa.

Näin tehdään myös tulevana maanantaina Satakunnan käräjäoikeudessa.

Pankki osti aluksen pakkohuutokaupalla

Monimutkaisen vyyhden ytimessä on ST-Linelle vuoteen 1994 asti kuulunut matkustaja-alus m/s Princess Isabella. Raumallakin aikanaan liikennöinyt alus risteili tuolloin Oulun edustan merialueella.

9. kesäkuuta 1994 alus myytiin ulosottomiehen toimesta pakkohuutokaupalla yhtiön jouduttua talousvaikeuksiin. Sen huusi itselleen Rauman seudun Osuuspankki 600 000 markan kauppahinnalla.

Pankki oli myöntänyt yhtiölle aiemmin lainaa kyseisen aluksen ostamista varten, ja sillä oli yhtiöltä saatavia. Alus toimi saatavien vakuutena.

Lähes välittömästi pakkohuutokaupan jälkeen pankki myi aluksen eteenpäin Saksaan 2,4 miljoonalla markalla.

Vuonna 2003 ST-Line ja Hoikkala nostivat pankkia vastaan kanteen ja vaativat korvauksia väittäen, että pankilla oli ostaja tiedossa jo ennen pakkohuutokauppaa. Käräjäoikeus sen paremmin kuin hovioikeuskaan eivät löytäneet väitteelle perusteita.

Juttu jatkuu laatikon jälkeen.

"Oikeutta haen kaikin mahdollisin keinoin"

Princess Isabellan tapaus on ollut julkisuudessa esillä useasti vuosien varrella.

"Rauman Seudun Op huusi Princess Isabellan", kerrottiin Länsi-Suomen otsikossa heti pakkohuutokaupan jälkeen 10.6.1994.

2000-luvun puolella onkin uutisoitu lähinnä erilaisista oikeuskäsittelyistä. Vuonna 2001 kerrottiin ST-Linen tekemästä tutkintapyynnöstä, vuonna 2003 taas käräjäoikeuskäsittelyn käänteistä.

Viimeisin uutinen, jossa Princess Isabella mainitaan, on lokakuulta 2008. "Princess Isabellan kippari hakee taas työpalkkojaan", kuuluu tuolloin julkaistun jutun otsikko (LS 29.10.2008).

Samoin voisi olla otsikoitu tämäkin juttu. Se kertoo prosessin pituudesta ja monivaiheisuudesta.

Asia on kiinnostanut myös valtakunnallista mediaa. Tatu Hoikkala oli toinen haastateltavista Ylen MOT-dokumentissa "Pankkivangit" vuonna 2016.

Nykyisin Uudessakaupungissa asuva Hoikkala kuvailee omilla blogisivuillaan olevansa "ryöstetty yrittäjä 90-luvulta".

– Korvauksia ei vaan saa millään ulos OP-leirin pankista. Periksi en aio antaa, oikeutta haen kaikin mahdollisin keinoin, Hoikkala luonnehtii.

Vaatimuksena korvaukset ja palkkasaatavat

Nyt käsiteltävistä kanteista ensimmäinen on pantu alun perin vireille jo vuonna 2009 ja toinen vuonna 2019. Kanteilla yhtiö ja Hoikkala vaativat pankilta edelleen vahingonkorvauksia, vaikka hovioikeus on jo kertaalleen hylännyt vastaavan kanteen.

Uudessa vaatimuksessa on ilmeisesti kyse siitä, että oikeudelle antamassaan tilityksessä pankki ei ole ST-Linen mukaan huomioinut aluksen käypää arvoa, joka oli jopa 3,9 miljoonaa markkaa. Tilityksessä ei ole yhtiön mukaan huomioitu myöskään sitä, että yhtiön velat pankille ovat vanhentuneet vuonna 2004.

Lisäksi Hoikkala vaatii itselleen hovioikeuden päätöksellä maksettavaksi määrättyjä palkkasaatavia viivästyskorkoineen yli 200 000 euron edestä.

Pankki on omassa kirjallisessa vastauksessaan vaatinut molempien kanteiden hylkäämistä.

Länsi-Suomi uutisoi oikeuden ratkaisusta myöhemmin.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut