Näin emme voi jatkaa, sanoo RMC:n projektipäällikkö – Samkin digihankkeesta toivotaan apua telakalla havaittuun ongelmaan

Raumalla rakennettavissa laivoissa on nykyisin kymmeniä digitaalisia järjestelmiä. Niiden yhteensopivuus on selvinnyt käytännössä vasta ”paikan päällä”, kun eri firmojen edustajat ovat asentaneet järjestelmiään laivaan.

| Päivitetty

Raumalla rakennettavissa laivoissa on nykyisin kymmeniä digitaalisia järjestelmiä. Niiden yhteensopivuus on selvinnyt käytännössä vasta ”paikan päällä”, kun eri firmojen edustajat ovat asentaneet järjestelmiään laivaan.

RMC:n projektipäällikkö Markku Uusitalon mukaan tämä viivästytti Tanskan-lautta Hammershusin käyttöönottoa. Viivästyminen aiheutti ylimääräisiä kustannuksia.

– Huomasimme, ettei näin voi jatkaa, hän sanoo.

Riippumatonta ennakkotestausta

Parhaillaan Rauman telakalla rakennetaan autolautta Aurora Botniaa Wasalinelle.

– Olemme tuoneet eri laitetoimittajien ihmisiä yhteen jo puoli vuotta ennen laivan käyttöönottoa. Uskomme, että asennus- ja käyttöönottovaiheen ongelmia ja epäselvyyksiä voidaan näin vähentää. Se näkyy toivottavasti ensi keväänä Aurora Botnian merikokeissa, Uusitalo sanoo.

Samaan aikaan telakalla rakennetaan myös autolautta MyStaria Tallinkille. Satakunnan ammattikorkeakoulun LaivaDigiLab-hankkeessa etsitään uutta ratkaisua: järjestelmien riippumatonta ennakkotestaamista.

– Ehkä laitevalmistajat ovat vähän avoimempia, kun hanketta vetää korkeakoulu, arvelee Samkin teknologian lehtori Jarno Laine.

Uusitalon mukaan yritykset haluavat yleensä itselleen suuria toimituskokonaisuuksia.

– Meitä he eivät päästä ohjelmansa ytimeen, hän tietää.

Turvallisuus ja energiatehokkuus etusijalla

Samkin tutkimusjohtaja Minna Keinänen-Toivola kertoo hankkeen kiinnostavan kovasti yrityksiä.

– Meillä on konkreettiset pilotit, Wasalinen ja Tallinkin laivat. Hankkeessa etusijalla ovat turvallisuusasiat ja energiajärjestelmät, hän kertoo.

Pahimmillaan digijärjestelmien yhteensopivuuden haasteet johtavat turvallisuusriskeihin matkustajille, miehistölle ja ympäristölle. Samk tekee tiivistä yhteistyötä myös raumalaistelakan asiakkaiden kanssa.

– Esimerkiksi opetamme Wasalinen ajamaan uutta laivaa energiatehokkaasti, ja päälliköt suorittavat täällä linjaluotsitutkinnon, kertoo Samkin hankepäällikkö Heikki Koivisto.

15.10. klo 8.15 Markku Uusitalon titteli vaihdettu projektipäälliköksi. RMC:n tuotantojohtaja on Timo Suistio.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut