Nelikaistaisen kasitien suunnittelu käynnistyi – "merkittävä signaali seutukunnalle"

Noin 13 kilometrin mittaista tieosuutta Rauman ja Eurajoen välillä suunnitellaan muutettavaksi nelikaistaiseksi.

Rauman ja Eurajoen välillä kulkee parhaimmillaan 1100 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa. Kuva: Juha Sinisalo

Toiveet valtatie 8:n muuttamisesta nelikaistaiseksi ovat saaneet nytkähdyksen eteenpäin.

Varsinais-Suomen ely-keskuksesta varmistettiin Länsi-Suomelle, että nelikaistaistamisen suunnittelu on valmisteluvaiheessa, sillä hankkeen yleissuunnitteluun on saatu rahoitus sekä toimeksianto.

Nelikaistaistamissuunnitelma kattaisi valtatie 8:sta noin 12–13 kilometrin osuuden. Raumalla nelikaista alkaisi valtatie 8:n ja 12:n risteyksestä ja jatkuisi Eurajoelle uudessa risteysaluehankkeessa rakennettavaan eteläiseen eritasoliittymään saakka.

– Tämä on merkittävä signaali, että hankkeelle on suunnitteluun riittävät rahat jo olemassa. Tämän seutukunnan asioiden edistäminen nähdään selvästi tärkeäksi, Rauman kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen iloitsee.

Solmukohtia pitäisi avata

Nelikaistaistamisen vaatimuksena on muun muassa se, että tiellä kulkee vuorokaudessa yli 10 000 ajoneuvoa.Rauman ja Eurajoen välillä kulkee vuorokaudessa yli 11 000 ajoneuvoa, ja tie täyttää muun muassa raskaan liikenteen määrässäkin nelikaistaisuuden tarpeet.

– Esimerkiksi Olkiluodon risteyksen ja Rauman pohjoisen liittymän väli on logistinen solmukohta monellakin tapaa. Sen sujuvoittaminen olisi ennen kaikkea turvallisuuskysymys, mutta myös elinkeinoelämää palveleva asia, Luukkonen perustelee.

Myös Eurajoella otetaan uutiset yleissuunnittelurahoituksesta ilolla vastaan.

– Meidän saavutettavuus paranee ja pystymme viemään monia kunnan hankkeita eteenpäin esimerkiksi yritys- ja asuinalueiden osalta. Ennen kaikkea tämä on koko seutukunnan etu, Eurajoen kunnanjohtaja Vesa Lakaniemi sanoo.

Vuosien projekti

Käynnissä olevasta esiselvityksestä hanke etenee seuraavaksi kattavaan ympäristövaikutusten arviointiin ja sen jälkeen yleissuunnitteluun, joka ely-keskuksen arvion mukaan päästään aloittamaan syksyllä.

Yleissuunnitelmassa selvitetään muun muassa tien likimääräinen sijainti, tien kytkennät nykyiseen sekä tulevaan tiestöön ja ympäristöhaittojen torjumisen periaatteet. Sen valmistuminen kestää arviolta vuoden päivät.

– Nyt kun yleissuunnittelurahat ovat, niin pystymme viemään tätä yhdessä eteenpäin niin, että saamme rahoituksen myös varsinaiseen tiesuunnitelmaan ja toteutukseen. Siinä meillä riittää yhteistä tekemistä alueen toimijoiden ja alueen kansanedustajien kanssa, Lakaniemi näkee.

– Uskon, että valtion suunnallakin ajatellaan niin, että jos jotain suunnitellaan, niin jollain aikataululla se laitetaan myös täytäntöön. Ei suunnittelua huvikseen viitsi tehdä, Luukkonen lisää.

Esiselvityksestä on joka tapauksessa vielä vuosia ja monia rahoituskierroksia matkaa siihen, että ajoneuvot etenisivät Rauman ja Eurajoen välin neljän rinnan.

Lakaniemi muistuttaa, että Eurajoen keskustan valtatie 8:n uuden tielinjauksen yleissuunnitelma valmistui jo vuonna 2010, ja toteutusvaihe on alkamassa vasta kesäkuun alussa.

– Toivottavasti tämä hanke ei ihan niin kauan kestä, Lakaniemi naurahtaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut