Neljä syytä aloittaa työmatkapyöräily

Työmatkapyöräily kannattaa. Kuva: LS-arkisto/Esa Urhonen

Lämmin elokuu tarjoaa mukavat olosuhteet aloittaa työmatkapyöräily.

Ainakin näistä syistä kannattaa aloittaa työmatkapyöräily:

  • Pyöräily on tehokasta terveysliikuntaa, joka hellii tärähdyksille herkkien jalkojen niveliä. Se kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa, auttaa painonhallinnassa, parantaa lihasvoimaa ja liikkuvuutta, kehittää tasapainoa ja koordinaatiota. Pyöräillessä jalkojen suuret lihasryhmät työskentelevät tehokkaasti, joten energiaa kuluu runsaasti, ja sydän ja verenkiertoelimistö vahvistuvat.
     
  • Pyöräily on myös ekologista, sillä se ei tuota käytännössä lainkaan päästöjä. Liikenteen ympäristöhaitoista peräti 70–90 prosenttia aiheutuu tieliikenteestä. Mitä useampi siirtyy ratin takaa satulan päälle sitä pienemmät ovat liikenteen päästöt.
     
  • Pyöräillen olet pian perillä. Liikennevälineenä pyörä on kaupungissä nopein kulkupeli alle seitsemän kilometrin matkoilla.
     
  • Muutkin tekemät sitä. Pyöräily on Suomessa toiseksi harrastetuin liikuntamuoto kävelyn jälkeen. Harrastajien määrä hipoo jo miljoonaa.


Oikeilla säädöillä kehon paino jakautuu tasaisesti ja ajoasento on oikea. Väärästä asennosta voi aiheutua selkä- tai jalkavaivoja ja polkeminen on tehotonta. Satulan korkeuden ja asennon sekä ohjaustangon asennon saa itselleen sopivaksi kokeilemalla.

Satulan korkeus on oikea, kun...

  • Satulassa istuen yletät molemmilla jaloilla nilkat suorina juuri ja juuri varpaillaan maahan.
     
  • Yletyt polkemaan kantapäillä eikä polvi jää polkiessa koukkuun.
     
  • Pysyt hyvin satulassa eikä lantio keinu.
     
  • Satulalla on hyvä istua, kun se on vaakatasossa.