Teatteri: Ninni Kekki säkenöi Paula!-musikaalin tähtenä Rauman teatterissa - myös Paula Koivuniemi oli paikalla ensi-illassa

Elämäkertamusikaali kertoo suomalaisten rakastaman iskelmädiivan tarinan viihdyttävästi ja huumorilla, mutta pyrkii nostamaan esiin myös kipupisteitä.

| Päivitetty

Paula! -musikaalin koskettavimmat hetket koettiin lauantain ensi-illassa musikaalin jo päätyttyä, kun lavalle loppukumarruksiin asteli julkisuudesta vetäytynyt Paula Koivuniemi yhdessä poikansa kanssa. Tuokiossa oli jotain hyvin herkistävää ja elämän hauraudesta kertovaa.

Paula Koivuniemi tunnetaan imagooan varjelevana  artistina, eikä hänestä juuri ole elämäkertoja tehty.

Otto Kanervan ohjaama musikaali Paula! kertoo suomalaisten rakastaman iskelmätähden ja diivan tarinan viihdyttävästi ja huumorilla, mutta myös kipukohtia esille tuoden.

Musikaali nivoo artistin pitkän uran yhteen. Seinäjokelaistyttö päättää ryhtyä laulajaksi ja puskee eteenpäin sinnikkäästi. Mielessä siintävät Pohjanmaata isommat lavat.

Nuorta naista ajavat eteenpäin isän oppi – yksikään keikka ei ole itsestäänselvyys – sekä tinkimättömyys ja määrätietoisuus, jopa kyynärpäitä käyttäen, kuten Paulaa esittävä Ninni Kekki eräässä repliikissään toteaa.

Ura vaatii myös kovuutta. Paula on herkkä kuin rautanaula, sanoo uskollinen työntekijä ja ystävä Marke (Raisa Sorri).

Tarina keskittyykin uraan, sillä se menee kaiken edelle.

Paula kipuilee yhteiskunnan odotusten kanssa, ja päättää valita toisin.

Lapsen saatuaan hän toteaa, ettei voi jäädä kotiin, sillä se merkitsisi uran vetämistä vessanpöntöstä alas.

Pinnalla pysyminen vaatii myös jatkuvaa uudistutumista. Kuinka kauan osaa ja jaksaa ja mitä mulle jää, kun olen vanha, artisti kysyy.

Henkilökohtainen elämä jää tarinassa vähemmälle huomiolle, mutta hetkittäisinä pilkahduksina esille nousevat myös epävarmuus ja epäonniset ihmissuhteet.

Estradin tähti Raumalla on ehdottomasti Paulaa lapsuudesta keski-ikäiseksi esittävä teatterin oma kasvo Ninni Kekki.

Tarina kertoo, että yhdennäköisyys oli yksi impulssi siihen, että ohjaaja ja yksi käsikirjoittajista Otto Kanerva alkoi musikaalia suunnitella.

Henkilöohjaus on onnistunut. Kekki tulkitsee Paulan kasvua valoisasta nuoresta naisesta piinkovaksi artistiksi uskottavasti.

Parhaimmillaan hän on esittäessään Koivuniemen kappaleita. Tulkinnassa on voimaa ja tunnetta sekä artistilta sopivasti lainattuja elkeitä.

Aikuinen nainen on täyttä timanttia. Ei ihme, että katsomossa istunut Koivuniemi kommentoi, että sehän laulaa paremmin kuin minä itse!

Koivunimen hittiputkesta esiin nousee myös muun muassa Sata kesä, tuhat yötä, joka saa  yleisönkin heräämään.

Näyttämöllä paljon käytetty rakenne, päähenkilön roolin jakaminen kahdelle näyttelijälle, toimii myös Paulassa!.

Maarit Peltomaan esittämä aikuinen Paula katsoo elämäänsä taaksepäin, välillä jopa keskustelee ja laulaa nuoremman minänsä kanssa.

Musikaali on pysäytetty 2000-luvun alkuun, kun viihdetaiteilija tekee uutta tulemistaan.

Tärkeänä ihmisenä Paulan elämässä esiin nousee Raisa Sorrin esittämä Marke, Paulan luottoihminen. Sorri tekee sympaattisen, humoristisen roolin suorasukaisena totuuden torvena, joka pitää artistin jalat maassa.

Juha Kulmala on toinen peruskallio, tuottaja Esa Nieminen.

Tanssi- ja laulunumeroissa sekä pienissä rooleissa muun muassa Paulan tiimiläisinä nähdään nuoria raikkaita näyttelijäkasvoja: heitä ovat Maija Pihlajaoja, Elina Ruti ja Antti Tuominen.

Artistin yksinäisyydestä kertovassa Ruusuja ja samppanjaa -kappaleessa Pihlajaoja ja Ruti laulavat tunteisiin käyvästi.

Rauman teatterin vahvuus on musiikki, Koivunimen kappaleet soivat äänissä, ja yläparvella säestää kapellimestari Perttu Suomisen loistava bändi.

Vuosikymmenten vaihtuminen tarjoaa näyttämökuviin silmänruokaa: tukkatyylit ja vaatemuoti vaihtuvat, ja etenkin uran alkukauden tanssikohtauksissa on nostalgiaa.

Käsikirjoitukselle ei silti olisi ollut pahitteeksi tiivistäminen. Kolmetuntisessa esityksessä on myös täytenumeroita.

Paulassa! ei ole samanlaista raikasta riehakkuutta kuin käsikirjoittajakaksikko Otto Kanervan ja Kaisa Kuikkaniemen edellisessä yhteistyössä, Dingo-musikaalissa. Paulakin! silti saavuttaa tavoitteensa, se on suurelle yleisölle tehtyä musikaaliviihdettä.

Juttua korjattu 10.9. klo 19.36. korjaamalla Maija Pihlajaojan ja Elina Rutin nimet oikein.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut