Nuohous vapautui kilpailulle kuluvan vuoden alussa. Uudistuksen myötä nuohouspiirit lopetettiin, ja kiinteistöjen omistajat saavat itse valita, kenet haluavat tilata horminsa putsaamaan.
Raumalaisen nuohoojamestari Mikko Motinin mukaan se on laajentanut yrittäjän asiakaskuntaa.
– Aika paljon on käyty ihan itselle vieraissakin paikoissakin, kun on soitettu, Motin sanoo.
Samalla Motinin auton mittariin on kertynyt viime vuotta enemmän kilometrejä. Samaa sanoo Nuohouspalvelu Lehtimäki Oy:n toimitusjohtaja Jouko Lehtimäki.
– Toiminta-alue on kasvanut. Ydin on pääsääntöisesti siellä missä ennenkin (Raumalla), mutta Pyhärannasta ja Eurajoelta tulee soittoja jonkun verrankin, Lehtimäki sanoo.
Laput yhä käytössä
Ennen lakimuutosta kullekin nuohoojalle oli määritelty oma piirinsä. Perinteinen tapa tarjota nuohouspalveluita oli tällöin jättää postilaatikkoon lappu, jossa kerrotaan, että nuohooja voisi tulla tiettynä ajankohtana.
Samat konstit ovat muutoksesta huolimatta voimassa edelleen, kertovat sekä Motin että Lehtimäki.
Nyt asiakkaalla vain on mahdollisuus kieltäytyä ja tilata toinen nuohooja, jos jostakin syystä niin haluaa.
– Toki toivomme, että siitä meille ilmoitettaisiin, jos lappu on postilaatikkoon tullut ja asiakas päättää, ettei tarvitsekaan tulla, sanoo Motin.
Kysy mökkinaapureiltakin
Kesällä ajankohtainen aihe on mökkien nuohoaminen. Vapaa-ajan asunnoissa nuohous pitää tehdä kolmen vuoden välein.
Motin on jakanut saaristokohteet kahteen osaan, jotka nuohotaan eri vuosina. Kolmas vuosi on "vapaa vuosi", ja se on sattunut juuri tälle suvelle.
Tänä vuonna Motin on käynyt saaristossa soittojen perusteella.
– Jos on nuohouksen tarvetta, kannattaa kysyä mökkinaapureilta, saataisiinko nuohous sovittua samalle päivälle. Aina parempi, jos saa hoidettua useamman paikan samalla, Motin vinkkaa.
Jotkut eivät välitä
Jouko Lehtimäki puolestaan kertoo, että hänen saaristokohteensa on tältä vuodelta melko pitkälti jo läpi koluttu.
Lehtimäen mukaan kesämökkien piiput ovat pääsääntöisesti kunnossa. Välinpitämättömyyttä mökkikeikoilla kuitenkin kohtaa ehkä useammin kuin omakotitalouksissa.
– Aina kaikki asiakkaat eivät oikein välitä kunnossapidosta. Saatetaan sanoa, että "ei ei, saunaa ei tarvitse nuohota kun siellä on pelkkä teräsputki". Siinä on nuohoojilla valistuksen paikka, Lehtimäki sanoo.
– Enemmistö kuitenkin pitää paikat kunnossa ja ottaa huomautukset tosissaan. Kyse on kuitenkin paloturvallisuudesta eli aika isosta jutusta, hän lisää.
Asiakkaat pääosin tyytyväisiä lakimuutoksen mukanaan tuomaan valinnanvapauteen
Nuohouslain muutos tämän vuoden alussa poisti nuohouspiirit ja pelastuslaitoksen velvollisuuden huolehtia kiinteistöjen nuohouksesta.
Kiinteistönomistajien vastuu siis kasvoi. Vastuun myötä tuli kuitenkin myös valinnanvapaus, sillä asiakas saa nyt valita, kuka hormit siivoaa.
Sekä Mikko Motinin että Jouko Lehtimäen mukaan asiakkaat ovat olleet muutokseen pääosin tyytyväisiä.
– Vähän on epätietoisuutta sen suhteen, että ilmoittavatko nuohoojat enää lainkaan entiseen tapaan. Monilta uusilta asiakkailta on tullut positiivista palautetta, että ovat tykänneet valinnanvapaudesta, sanoo Motin.
– Uusi laki on siitä hyvä, että saman nuohoojan voi edelleen pitää, jos on siitä tykännyt. Jos naama taas ei miellytä, voi vaihtaa. Se palvelee mielestäni sekä nuohoojaa että kiinteistön omistajaa, toteaa puolestaan Lehtimäki.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.