Nuoren pyöräilijän kohtaloksi osoittautunut tienpätkä odottaa yhä pyörätietä tai edes muita toimenpiteitä turvallisuuden eteen: "Yksikin tapaus on liikaa"

Raumalta poliisin töistä eläköitynyt Veli-Matti Virtanen tekee omalta osaltaan töitä asian eteen.

| Päivitetty

Veli-Matti Virtanen (vasemmalla) ja Ari Ketoniemi järjestivät pyöräilymielenilmauksen Kalannin ja Kodjalan välillä jo toista kertaa elokuun ensimmäisenä sunnuntaina. Raumalta poliisin hommista eläköitynyt Virtanen asuu Kalannissa, Ketoniemi taas Laitilassa. Tieosuus on molemmille tuttu, ja pyöräily sen pientareella tuntuu turvattomalta.

25. heinäkuuta vuonna 2022 14-vuotias pyörällä liikkunut poika joutui kuorma-auton töytäisemäksi Laitilan ja Uudenkaupungin välisellä kantatiellä 43 eli Ukitiellä.

Hän menehtyi saamiinsa vammoihin myöhemmin sairaalassa.

Hyvin nopeasti tragedian jälkeen mediassa nousi esiin, että kyseinen tieosuus Laitilaan kuuluvan Kodjalan ja Uuteenkaupunkiin kuuluvan Kalannin välillä on tiedetty pyöräilijöille vaaralliseksi jo vuosia.

Yli vuosi tragedian jälkeen, 6. elokuuta vuonna 2023, Veli-Matti Virtanen yhdessä noin viidenkymmenen muun pyöräilijän kanssa pyöräili kyseisen tieosuuden lävitse mielenilmauksen merkeissä – jo toista kertaa.

Samanlainen mielenilmaus järjestettiin nimittäin viime kesänä. Muutosta ei kuitenkaan ole tapahtunut.

– Varhain keväällä huhtikuussa ely-keskus lupasi, että tärinäraidat poistetaan pientareelta. Nyt asia on venynyt ja venynyt, ja kun asian perään on kyselty, vastaus on ollut, että ”ehkä syyskuussa”, Virtanen huokaisee.

Suunnitteluun rahat jo vuosia sitten

Kalannissa itse asuva Virtanen on kaupunginvaltuutettu Uudessakaupungissa.

Raumallakin moni hänet tuntee, sillä hän eläköityi ylikonstaapelin virasta vuonna 2019 tehtyään uran poliisina Raumalla.

Hän tuntee Kodjala–Kalanti-välin ongelmat jo pidemmältä ajalta, myös ennen onnettomuutta.

Ongelman ydin on tämä: kyseisellä välillä ei ole pyörätietä, joten pyöräillä täytyy ajoradalla.

Vuonna 2015 ely-keskus teetti tien reunoihin niin sanotut tärinäraidat, jotka tekivät pyöräilemisestä jo ennestään kapealla pientareella turvatonta.

Pyörätie pitäisi noin seitsemän kilometrin matkalle aivan ehdottomasti saada, Virtanen sanoo.

– Sekä Laitilan että U:gin valtuustot hyväksyivät aloitteen kevyen liikenteen väylän suunnittelusta jo vuonna 2015 ja myönsivät siihen määrärahaa, Virtanen muistelee.

Valaistuskin pitäisi panna kuntoon

Kahdeksan vuotta myöhemmin väylää ei näy. Tärinäraidat sentään aiotaan poistaa, mutta pyörätietä saadaan toistaiseksi yhä odottaa.

– Rahaa on lupailtu useampaan otteeseen, mutta kustannusarvio on kasvanut vuosien saatossa. Vuonna 2015 puhuttiin 1,7 miljoonan euron kustannusarviosta, mutta viimeisimpänä lukemana ely on heittänyt 5,5 miljoonaa euroa. Tuntuu siltä, että kustannusta nostetaan, jotta hanketta ei tarvitsisi toteuttaa, Virtanen lataa.

Samassa yhteydessä kyseinen osuus pitäisi myös valaista, Virtanen sanoo.

– Kasitieltä kun kääntyy U:kiin päin, valot loppuvat Laitilan taajamamerkin kohdalla ja siitä eteenpäin on pimeää. Katuvalot vähentäisivät muun muassa eläinonnettomuuksia huomattavasti.

Yksikin tragedia on liikaa

Vaikka ely-keskuksen kanssa vääntäminen tuntuu Virtasesta välillä tuulimyllyjä vastaan taistelemiselta, hän ei aio luovuttaa.

Henkilökohtaisesta ristiretkestä ei ole kysymys, vaan Virtanen on yleisellä ja yhteisellä asialla. Mielenilmaukseen osallistuneiden määräkin osoittaa, että asia koskettaa monia.

– Jonkun verran ihmiset tätä ovat henkilöineet minuun ja Ketoniemen Ariin, mutta jos tällaista asiaa haluaa eteenpäin, jonkun täytyy sitä eteenpäin viedä.

Viime kesänä sattunut tragedia teki pitkään muhineesta ongelmasta vielä aiempaakin akuutimman.

– Aina kun noin nuori lapsi jää auton alle, se koskettaa ihmisiä laajalla alueella. Yksikin tällainen tapaus on liikaa, Veli-Matti Virtanen huomauttaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut